(Dagbladet.no): «Intelligent design» (ID) er et teori som går ut på at livet i universet er for sammensatt til å være et resultat av naturlover og tilfeldigheter. Tilhengerne av ID hevder at naturen generelt og liv spesielt umulig kan bli til av seg selv fra uorganiske molekyler - det må ha blitt skapt av intelligent «designer» eller skaper. ID-bevegelsen mener at dette kan dokumenteres.
Ikke overraskende er naturvitenskapen svært kritiske til konseptet om intelligent design. Vitenskapsmenn og -kvinner mener at ID ikke er en ekte vitenskap, ettersom det er umulig å bevise at en intelligent skaper står bak livet i universet. Men de nykonservative i USA har fått gjennomført at elever i enkelte skoler skal lære om intelligent design som et alternativ til Darwins teori om artenes opprinnelse.
I 2005 raste kampen mellom vitenskapsmenn og tilhengere av intelligent design i det amerikanske rettsvesenet. I Kitzmiller v. Dover saksøkte elleve foreldre Dover skole fordi skolen krevde at elevene skulle lære om intelligent design som et alternativ til evolusjonsteorien i naturfagstimene. Den føderale dommeren erklærte kravet for grunnlovsstridig og forbød undervisning av ID i naturfagstimene. Det har ikke stoppet konservative skoler fra å lære bort intelligent design til elevene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger