ADVARER ANDRE:  - De hevdet at jeg hadde ringt sextelefonen. Det var bare tull. Jeg vil advare andre mot slike useriøse selskaper som sender regninger og forsøker å ta pant i folks boliger, sier Dorthe Solbakken.
Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
ADVARER ANDRE: - De hevdet at jeg hadde ringt sextelefonen. Det var bare tull. Jeg vil advare andre mot slike useriøse selskaper som sender regninger og forsøker å ta pant i folks boliger, sier Dorthe Solbakken. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Hadde ikke ringt sextelefonen - ville ta boligen fra alenemor

Dorthe Solbakken hadde ikke ringt sextelefonen. Likevel holdt hun på å miste boligen. Hot-Line Tele Ltd tok pant i leiligheten hennes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dorthe Solbakken (37) fikk en regning i posten. Hun skulle ha ringt til et ukjent telesex-nummer.

- I brevet truet Hot-Line Tele LTD med utleggsforretning. Og hvis jeg ikke godtok kravet ville saken havne i Forliksrådet, sier Dorthe Solbakken til Dagbladet.

Hun tok kontrakt med selskapet og avviste kravet.

- Jeg protesterte, deretter hørte jeg ikke noe mer fra Hot Line Tele Ltd. Etter en stund sendte jeg en e-post til Oslo Creditservice og ba om en forklaring på kravet mot meg, sier Dorthe Solbakken.

Da mottok hun et brev hvor Oslo Creditservice ga henne to dagers betalingsfrist, og fortalte at Namsmannen allerede hadde tatt utlegg i leiligheten min. Dorthe Solbakken hadde aldri hørt noe fra Namsmannen i Oslo.

- Det verste var at det stemte. Namsmannen hadde tatt utlegg i boligen, uten at de hadde varslet meg, sier Dorthe Solbakken.

- Aldri ringt
På av vegne av Hot-Line Tele LTD krevde Oslo Creditservice AS nærmere 13.000 kroner av Dorthe Solbakken.

- Poenget er at jeg har aldri ringt til dette selskapet. De hevdet at jeg hadde ringt og benyttet meg av deres tjenester. Det er ikke annet enn løgn og fanteri, sier Dorthe Solbakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun legger ikke skjul på at det er fryktelig ubehagelig å få slike krav i posten, hvor det trues med å ta fra henne boligen.

- Jeg måtte bruke mye tid og ressurser for å bekjempe telesex-kravet. Bevisbyrde Oslo byfogdembete har behandlet saken, og opphevet utleggsforretningen. Samtidig besluttet Oslo byfogdembete at Hot-Line Tele Ltd må dekke saksomkostningene for Dorthe Solbakken.

- Det er viktig å ikke gi opp mot disse useriøse aktørene. Hot-Line Tele sendte regning til meg, uten at jeg hadde hatt noe med selskapet å gjøre. Når jeg forsøkte å få kontakt med dem, var det nærmest umulig, sier Dorthe Solbakken.

- Det er sex-telefonselskapet som har bevisbyrden for at det er abonnenten eller noen i abonnentens husstand som har ringt sextelefonene. Hvis ikke kan de ikke kreve inn sine fakturaer, sier advokat John Christian Elden som sammen med advokatfullmektig Ulrik Sverdrup-Thygeson har hjulpet Dorthe Solbakken.

- Spekulerer
- Dommen i Oslo byfogdembete er en forbrukervennlig dom som kan være med å hindre en rekke urimelige og udokumenterte regninger fra sextelefon selskaper. Det virker som selskaper som Hot-Line Tele Ltd spekulerer i at fakturamottakerne ikke tør å bringe kravene inn for retten, men denne gang tok de feil, sier John Christian Elden.

Advokaten er svært kritisk til både telesex selskapet og inkassobyrået.

- Når Hot-Line Tele Ltd og Oslo Creditservice AS prøvde å ta fra en ung alenemor hennes bolig ved tvangssalg, sier mye om hvor langt slik selskaper er villig til å gå, sier Elden.

- Skal undersøke

Dagbladet har i flere dager forsøkt å kontakt med Hot-Line Tele Ltd. Det har ikke vært mulig.

- Hot-Line Tele og Oslo Creditservice — også kjent under navnet Perako AS — hevdet at jeg skulle ha ringt et telefonnummer, og at de deretter hadde ringt meg opp igjen. Det skulle være et vanlig 23-nummer, og ikke et 820-nummer. Jeg ønsker å advare alle andre mot slike useriøse selskaper. Heldigvis nytter det ta opp kampen mot tele-sex-selskapene. De truet med å ta fra meg leiligheten, sier Dorthe Solbakken.

- Jeg kjenner ikke saken, men skal undersøke den, sier Tommy Jønsson i Oslo Creditservice.

Etter det har ikke Dagbladet fått kontakt med Tommy Jønsson.

- Da vi møtte hos Oslo byfogdembete var det en som het Jønsson som representerte Oslo Creditservice som fremmet kravet mot meg, sier Dorthe Solbakken.

Tommy Jønsson bekrefter overfor Dagbladet at Erik Fleime eier Hot-Line Tele Ltd. Fleime meldte utvandring fra Norge for flere år siden. Hot-Line Tele ble ifølge Foretaksregisteret nedlagt i 2001.

Erik Fleime står oppført som styreleder i et selskap som har samme adresse som Oslo Creditservice.

- SPEKULERER:  - Det virker som selskaper som Hot-Line Tele Ltd spekulerer i at fakturamottakerne ikke tør å bringe kravene inn for retten, men denne gang tok de feil, sier John Christian Elden. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet
- SPEKULERER: - Det virker som selskaper som Hot-Line Tele Ltd spekulerer i at fakturamottakerne ikke tør å bringe kravene inn for retten, men denne gang tok de feil, sier John Christian Elden. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet Vis mer