- Hadde problemer med styringen allerede i Tromsø

Minesveiperen Grömitz hadde problemer med å styre babord, men kjørte likevel videre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Minejaktfartøyet FGS Grömitz som grunnstøtte sør for Florø i går, holdt på å gå på grunn allerede i Tromsø havn, hevder maritim sjef.

- Grömitz lå til kai i helga. Da båten skulle dreie babord gikk det ikke. Mannskapet på minejaktfartøyet ba havnevakten om tauebåt. Grömitz kastet ankeret mens de undersøkte hva som var feil. Etter en stund rapporterte minejaktfartøyet at alt var i orden og seilte videre, sier maritim sjef Knut-Ivar Bendiktsen i Tromsø havn.

Grömitz var på vei til Tyskland da det grunnstøtte ved Askrova sør for Florø natt til i går. Fartøyet hadde deltatt i en øvelse i Nord-Norge.

Ukjent påstand

At minejaktfartøyet skulle ha sviktende styring så tidlig som i Tromsø havn, er ukjente opplysninger for Forsvarsnett.

- Årsakene til at Grömitz grunnstøtte ved Florø er fortsatt ukjent, og vi har heller ikke fått noen opplysninger om at det skulle være problemer med styringen så tidlig som i Tromsø havn, sier informasjonssjef John Inge Øglænd i Fellesoperativt hovedkvarter i Stavanger.

Øglænd vil ikke spekulere i hva årsakene til grunnstøttingen kan være.

- Det er mange skjær mellom Tromsø og Florø, sier Øglænd til Dagbladet.no

MULIGE STYRINGSPROBLEMER: Minejaktfartøyet Grömitz som grunnstøtte ved Florø i går, hadde en en nestenulykke allerede i Tromsø havn. Foto: Scanpix
MULIGE STYRINGSPROBLEMER: Minejaktfartøyet Grömitz som grunnstøtte ved Florø i går, hadde en en nestenulykke allerede i Tromsø havn. Foto: Scanpix Vis mer

Tidligere er feilnavigering vært oppgitt som en mulig årsak til grunnstøttingen, ifølge NTB.

Ikke norsk ansvar

- Grömitz er et tysk fartøy og er underlagt NATO. Rapporteringer skjer ikke via norske myndigheter, og vi er heller ikke ansvarlig for å undersøke årsaker til grunnstøttingen. Men vi vil selvfølgelig bistå i dette arbeidet hvis vi blir forespurt, sier Øglænd.

Han opplyser om at det sivile fartøyet "Bourbon Dolphin" vil forsøke å få løs Grömitz i 14 tiden i dag.

Militært ansvar

Når det skjer ulykker med militære fartøy i Norge har Sjøfartsdirektoratet liten myndighet eller ansvar.

- Vi har ikke kontrollmyndighet overfor militære fartøy i norske farvann. I forbindelse med Grömitz har vi bistått med råd og veiledning, men Sjøfartsdirektoratet har ikke hatt operativt ansvar med å trekke minesveiperen av skjæret, sier kommunikasjonsdirektør Knut Egil Hansen i Sjørfartsdirektoratet.