TAUST: Hvorfor bakkemannskap på ulykkesstedet ikke fikk kontakt, er et av flere spørsmål det kan ta lant tid å finne ut av, sa flygersjef Erik Normann (t.v) på en presseorientering i formiddag i Norsk Luftambulanses hovedkvarter i Drøbak. Her sammen med direktør Syver Leivestad i Norsk LuftambulanseFoto: Jacques Hvistendal / Dagbladet.
TAUST: Hvorfor bakkemannskap på ulykkesstedet ikke fikk kontakt, er et av flere spørsmål det kan ta lant tid å finne ut av, sa flygersjef Erik Normann (t.v) på en presseorientering i formiddag i Norsk Luftambulanses hovedkvarter i Drøbak. Her sammen med direktør Syver Leivestad i Norsk LuftambulanseFoto: Jacques Hvistendal / Dagbladet.Vis mer

Hadde seks radiokanaler - taust på alle

Kraftledningen på Sollihøgda var merket på digitalt kart.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DRØBAK (Dagbladet): Mannskapet i ambulansehelikopteret som styrtet på Sollihøgda under utrykning i går hadde seks forskjellige radioappareter i forholde seg til.

- Hvorfor bakkemannskap på ulykkesstedet ikke fikk kontakt, er et av flere spørsmål det vil ta dager, uker og kanskje måneder å finne ut av, sa flygersjef Erik Normann på en presseorientering i formiddag i Norsk Luftambulanses hovedkvarter i Drøbak.

Siste rapport fra sykehuset, er at tilstanden til den overlevende redningsmannen Sondre Bjartland er kritisk, men stabil.

Ulykkeshelikopteret, som dro fra basen på Lørenskog med fast besetning på tre mann, var utstyrt med kommunikasjonsutstyr for det nye digitale nødnettet.

Men det har ennå ikke politimyndigheten der ulykken skjedde - Nordre Buskerud politidistrikt - fått installert.

Flygersjef Erik Normann og adm. direktør Syver Leivestad i Norsk Luftambulanse vet ennå ikke med sikkerhet om det digitale kartet med kraftledningen som utløste ulykken, var tilgjengelig for mannskapet i ulykkeshelikopter.

Kraftlinjer på kartet - Kraftledninger og master er alle helikopterpiloters mareritt. Norsk register for luftfartshindringer er svært viktig i vår drift. Vi vet at kraftlinjene på Sollihøgda var avmerket i registeret, og at alle disse opplysningene er oppdatert sentralt på vår base her i Drøbak. Hvert helikopter laster inn de oppdaterte opplysningene i dette digitale kartet hver 90. dag. Vi har ennå ikke oversikt når det skjedde med ulykkeshelikopteret, sa flygersjefen på briefingen for pressen.

Kunne få fri - blir på Ledelsen i Luftambulansen dro rett etter den korte orienteringen til basen på Lørenskog for å prate med ansatte etter ulykken, som kostet livet til to kolleger.

- Mannskap som var direkte involvert i ulykken, er byttet ut for dagen. Alle andre mannskap rundt omkring i landet har fått tilbud  om fri, men alle har svart etter å ha konferert med sine at de følger arbeidsopplegget, sier adm. direktør Syver Leivestad.

HALV STANG: Flagget heises på halv stang utenfor lokalene til Norsk Luftambulanse. Foto: Jacques Hvistendal / Dagbladet
HALV STANG: Flagget heises på halv stang utenfor lokalene til Norsk Luftambulanse. Foto: Jacques Hvistendal / Dagbladet Vis mer