SPEKULERES: Spekulasjonene om hva som skjedde med Germanwings flight 4U9525 går både høyt og heftig. Uvissheten kunne vært fjernet dersom flyet var utrustet med den nyeste teknologien. Foto: Thomas Koehler/photothek.net/Auswärtiges Amt/dpa/NTB Scanpix
SPEKULERES: Spekulasjonene om hva som skjedde med Germanwings flight 4U9525 går både høyt og heftig. Uvissheten kunne vært fjernet dersom flyet var utrustet med den nyeste teknologien. Foto: Thomas Koehler/photothek.net/Auswärtiges Amt/dpa/NTB ScanpixVis mer

Hadde ulykkesflyet fått en oppdatering hadde vi allerede visst hva som skjedde

Ingen pålegg om ny teknologi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Spekulasjonene om hva som skjedde med Germanwings flight 4U9525 går både høyt og heftig etter at en av de «svarte boksene» har blitt funnet, og ryktene går om at pilotene var bevisstløse da flyet i åtte minutter mistet høyde før det traff fjellene i Sør-Frankrike.

Franske luftfartsmyndigheter bekrefter at de har fått ute en brukbar lydfil fra den ene svarte boksen. Den andre boksen, ferdsskriveren er funnet uten innhold.

Hadde derimot Airbus-flyet hadde hatt et system som overførte data om flyets tilstand til bakken kontinuerlig, hadde man allerede hatt de verdifulle dataene allerede.

AIRMAN Airbus har nemlig et slikt system for sine fly - AIRMAN. Dette systemet overvåker flyets tilstand til enhver tid, og sender informasjonen til flyselskapet på bakken.

I første omgangen er bakgrunnen for innføringen av dette systemet å korte ned servicetid på bakken da de riktige teknikerne med de riktige delene vil være klare ved gate da flyet ruller. Men det vil også ha sitt bruksområde i forbindelse med alvorlige ulykker.

Hadde Airbus A320-flighten hatt dette systemet, ville man allerede nå visst hva som gikk galt da 150 personer mistet livet tirsdag formiddag.

AIRMAN-systemet har vært standard på Airbus sine fly siden tidlig på 2000-tallet, men med tanke på at ulykkesflyet rullet ut av fabrikken så tidlig som i 1991 hadde dette ikke de nødvendige funksjonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen krav Det er per dags dato ingen krav fra European Aviation Safety Agency (EASA) om at slike systemer skal ettermonteres på gamle fly. Det bekrefter senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfarttilsynet Marit Kvarum overfor Dagbladet.

- Per i dag finnes denne teknologien på enkelte nyere flytyper. Nivå på mengde data som blir overført fra fly til bakke er avhengig av alder på fly, flytype og flere andre faktorer. Det er ikke noe krav fra myndighetene om å etterinnstallere denne type utstyr på eldre fly, sier hun.

Hun forteller videre at det etter initiativ fra FNs flysikkerhetbyr ICAO pågår arbeid med et regelverk knyttet til lokalisering av svarte bokser og batterilevetid på disse - et arbeid som fort kan ta fire til fem år.

Det er derimot ikke noe regelverk knyttet til dataoverføring på trappene.

- Vi kjenner ikke til at det pågår noe regelverksarbeid knyttet til etterinnstallering av denne type teknologi til eldre fly, sier Kvarum.

EASA har ikke svart på Dagbladets henvendelser i dag.

Dyrt Luftfartsrådgiver Einar Sørensen sa tidligere i dag i DBTVs direktesending at dette igjen bringer på bane spørsmål som ble stilt etter at Malaysia Airlines-flyet forsvant i fjor. Hvorfor overføres ikke data fra de «svarte boksene» direkte.

- Jeg tror vi vil få en debatt om de svarte boksene, som egentlig er oransje. Vi må få en direkteoverføring fra flyene til bakkene. Det er mildt sagt utrolig at flyselskapene er mer opptatt av å ha nett for å kunne vise filmer, enn å sende livsviktig data. Nå må vi leve i usikkerhet rundt det som har skjedd. Med kontinuerlig dataoverføring fra flyene ville vi nå visst hva som hadde skjedd, sier han.

- Hvorfor har ikke dette blitt innført?

- Det henger sammen med kostnader. Det er hovedgrunnen til at vi ikke har fått dette for lengst. Teknologien finnes, men det vil koste flyselskapene en god del penger, sier Sørensen.