Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Hadde vært livsfarlig

I Postens julereklame spøkes det med juleevangeliet. Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk lurer på om Posten hadde tørt å gjøre det samme med Islam.

«JOMFRU» MARIA: Posten sender en reklame i disse dager, som leker litt med det tradisjonelle juleevangeliet. Det skaper reaksjoner. Video: Posten. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Julehøytida er en travel tid for mange, men spesielt for dem som leverer posten som blir sendt. Mange forbinder post med jula, noe Posten Norge også tenkte da de lagde årets julekampanje.

I reklamen, som tar utgangspunkt i juleevangeliet, er det en postmann sendt av keiser Augustus som gjør jomfru Maria gravid.

Endringen av fortellingen har fått flere til å reagere på sosiale medier. I kommentarfeltet er det flere som synes reklamen er støtende.

Forberedt på reaksjoner

«Skam dere!» og «Skuffende dårlig av posten. Lite respekt for alle de som legger mye i julas budskap» er blant tilbakemeldingene. Samtidig er det flere som beskriver den som festlig og morsom.

GOD RESPONS: Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, sier de forventet reaksjoner. Foto: Thomas Brun/ NTB
GOD RESPONS: Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, sier de forventet reaksjoner. Foto: Thomas Brun/ NTB Vis mer

Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, sier til Dagbladet at de var forberedt på reaksjoner.

- Det er ikke vår hensikt å krenke noen. Både juleevangeliet, som er en av verdens mest kjente fortellinger, og Posten er en stor del av den norske juletradisjonen. Samtidig synes vi det var gøy å kombinere det med den kjente vandrehistorien «det er sikkert postmannen sin».

Han trekker fram at det også er mange som har sett varmen og humoren i reklamefilmen.

- Vi har testet ideen på forhånd med kolleger, og blant annet en prest som likte ideen godt. I tillegg har vi jobbet med et reklamebyrå. For vår del er det en vellykket julekampanje, sier Eckhoff.

- Tåler å bli brukt

Leder for Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum sier til Dagbladet at hun ikke reagerte noe særlig da hun så reklamen.

- Det er en av verdens mest kjente fortellinger, så det er ikke så rart at den blir tatt i bruk selv på et til dels uortodoks vis. Men samtidig er dette en viktig fortelling og et viktig budskap for veldig mange, som gjør at det skapes reaksjoner, sier hun.

VIKTIG FOR MANGE: Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.
Foto: Ned Alley / NTB scanpix
VIKTIG FOR MANGE: Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. Foto: Ned Alley / NTB scanpix Vis mer

Raaum mener fortellingen tåler å bli brukt på denne måten.

- Det er lang tradisjon for at juleevangeliet har blitt brukt i andre sammenhenger, men enhver som tar den i bruk må være bevisst på hva den betyr, og ha en grunnleggende respekt for at den betyr mye for folk.

- Hadde ikke laget reklame om islam

Vebjørn Selbekk, sjefredaktør i Dagen, har også sett reklamefilmen. Han ble ikke særlig støtt, og oppfordrer andre kristne til å ta det litt mer med ro når de ser noe som utfordrer deres tro.

- Satire om religion et en del av ytringsfriheten og det må vi alle tåle å bli eksponert for, selv om det jo er uvanlig i denne typen kommersielle budskap.

Han tror det er det som gjør at folk hisser seg opp.

- De er vant til å tenke på Posten som leverandør av post, ikke av religiøs satire, sier Selbekk til Dagbladet.

Flere av dem som har reagert i kommentarfeltene påstår at Posten ikke hadde turt å lage en liknende reklame med humor rettet mot islam og Muhammed. Det er Selbekk enig i.

IKKE STØTT: Sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
IKKE STØTT: Sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

- Det hadde rett og slett vært livsfarlig. Denne forskjellsbehandlingen av religioner er et stort tankekors, etter min mening.

- Ikke relevant

Selbekk oppfordrer også Posten til å lage en reklamefilm om at en postmann var far til profeten Muhammed neste år. Posten sier selv at det ikke hadde vært relevant å koble andre religioner til jula.

- For Posten er utgangspunktet for filmen at juleevangeliet er en del av den norske juletradisjonen. Det vil ikke være relevant å koble andre religioner til jula eller Posten, skriver de på Facebook.

Selbekk sier han har en oppfordring til Posten.

- Neste år kan dere lage en reklamefilm om at en postmann var far til profeten Muhammed.

Ble teaterforestilling

Det er som sagt ikke første gang den kjente fortellingen har vært brukt i andre sammenhenger. For eksempel ble den brukt i forestillingen «Juleevangeliet - the smash hit musikal» på Trøndelag Teater i 2016.

I teaterets program sto det at man skulle «følge jomfru Maria gjennom ni skjebnesvangre svangerskapsmåneder, etter at hun er smelt på tjukken av Gud».

Det skapte reaksjoner hos teatergjengerne som tok kontakt med teateret allerede før premieren.

Denne måneden tok også Kristiansand kommune evangeliet i bruk, i en egenlaget Sci-Fi-film, for å informere folk om et nytt saksbehandlingssystem, skriver Fædrelandsvennen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media