Hagen har skjønt det, Jens!

Snart når uværet Norge. Aksjonene mot høy pris på bensin og diesel har på få dager spredd seg fra Frankrike til Nederland, Belgia, Tyskland og Sverige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • I Storbritannia vurderer statsminister Tony Blair fra Labour å bruke soldater mot bråsinte yrkessjåfører.

I Norge er vi vant til å betale våre skatter og avgifter uten protest. Også når de er høyest i verdensdelen. Men nå ser lastebilbransjens geriljaleder Knut Enger at tida igjen er moden til å slå på stortromme. Til helga starter han aksjoner, etter alt å dømme mot bensinlagrene. Resultatet kan bli tomme tanker på få dager. Lastebileeierforbundet kommer lunkende etter.

  • Enger har til forskjell fra i vinter satset på en allianse mellom næringsdrivende bileiere og oss som kjører til jobb og barnehage. Oppslutningen om Carl I. Hagen i de siste ukenes meningsmålinger, blir tolket som at tida er moden.

Om hverdagsbilistene kryper til sengs med trailerfolket, blir det det et uryddig samboerskap. Lastebileierne har stor egeninteresse av å senke avgiftene. Dieselen er mange kroner dyrere enn i konkurrentland. Svenske og finske stasjoner samt polske trailerselskaper, spiser seg inn på norske veier. Det er åpenbart urimelig i oljelandet, og gjør nok lite eller ingenting for miljøet. Et avgiftskutt på et par kroner kan bli hundretusener i årsregnskapet.

  • For oss andre dreier det seg om langt mer beskjedne beløp. Kjører jeg 15.000 kilometer årlig og svir av 0,9 liter i milsnitt, blir besparelsen med en prissenkning på en krone literen 1350 kroner i året. Sammenlign det med hva du betaler i forsikring, for ikke snakke om verdifallet på bilen og eventuelle lånerenter, før du bestemmer deg for å gå på barrikadene.

Det er nok heller symbolverdien som gjør bensinavgiften til en brennhet sak og truer Stoltenbergs utsikter til å overleve høstens budsjettbehandling. Vi er allerede lei av Jens, som slett ikke innfridde egne og medienes forventninger. Det faller naturlig å henge ham i bensinslangen som pumper Europas dyreste drivstoff til en velgerskare som er avhengig av privatbilen. Slik virker demokratiet. Hagen har skjønt det. Take it or leave it, Jens.