OPPGJØR: Her er Orkla-storeier Stein Erik Hagen (t. h.) og daværende konsernsjef Finn Jebsen sammen under en eierskapskonferanse hos nærings- og handelsministeren i 2004. Nå har de to røket sammen i et oppgjør om hvordan Hagen styrer Orkla. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
OPPGJØR: Her er Orkla-storeier Stein Erik Hagen (t. h.) og daværende konsernsjef Finn Jebsen sammen under en eierskapskonferanse hos nærings- og handelsministeren i 2004. Nå har de to røket sammen i et oppgjør om hvordan Hagen styrer Orkla. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

Hagen i ny Orkla-strid

Orkla-styreformann Stein Erik Hagen har lempet ut selskaper for over 25 milliarder kroner. Nå får han hard kritikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På slutten av Dagblad-eier Jens P. Heyerdahls konsernsjefperiode på begynnelsen av 2000-tallet, var Orkla herjet av vedvarende maktkamp. Nå er det ny strid om selskapet.

Torsdag erklærte Orklas styreformann Stein Erik Hagen og tidligere Orkla-sjef Finn Jebsen hverandre krig i hver sin avis — samtidig.

Bunn-nivå Som styreformann har Hagen solgt ut selskaper med mange tusen ansatte. Blant selskapene som er solgt, finner vi Orkla Media, Orklas skoger og vannkraftverk, og nå sist Elkem som ble solgt til Kina for 12 milliarder. Samlet salgspris er godt over 25 milliarder kroner.

Med bare 5000 ansatte i Norge, av 27700 totalt, har Orkla nå nådd et historisk bunn-nivå.

Samtidig er aksjekursen mer enn halvert siden 2007, etter massive investeringer i solenergiselskapet Renewable Energy Corporation (REC).

- Svertekampanje «Industriell anoreksi» Det «virker som om styret prioriterer kortsiktig høsting og industriell anoreksi», skrev Finn Jebsen i en kronikk som sto i Aftenposten på torsdag. Jebsen, som ble presset ut av Orkla i 2005, skriver at Hagen har mislyktes som styreformann.

Samtidig sa Stein Erik Hagen til Dagens Næringsliv at en «svertekampanje» er på gang, med saker i Aftenposten og Dagbladet.

Etter at Dagbladet i forrige uke stilte konsernsjef Bjørn Wiggen spørsmål om Orklas mange selskapssalg de siste åra, gikk alarmen i Hagens leir.

- Blendet av sola Da Orklas største aksjonær, Stein Erik Hagen, ble styreformann i mai 2006, pekte alt til himmels. Etter børsnoteringen av solenergiselskapet Renewable Energy Corporation (REC) satt Orkla med en papirgevinst på over ti milliarder.

- De ble helt blendet av sola. I etterpåklokskapens lys kan man si at det var en gedigen tabbe.

Det sier analytiker Henrik Schultz i meklerhuset Argo Securities om Stein Erik Hagen og daværende konsernsjef Dag J. Opedal.

Orkla kjøpte seg videre opp, til de satt med 40 prosent av aksjene i REC — som nå har rast i verdi.

- Misnøye i New York Henrik Schultz sier at utenlandske Orkla-aksjonærer, særlig finansinstitusjoner i London og New York, har gitt Hagen klar beskjed om sin misnøye med at Orkla ble sittende med så mange solaksjer.

Det avviser Hagen, som ellers ikke vil kommentere spørsmål fra Dagbladet.

I Dagens Næringsliv skylder han derimot på Dag J. Opedal, og hevder at han selv gikk inn for å selge aksjene — uten å få gjennomslag. Overfor Dagbladet vil ikke Opedal kommentere, og viser til konfidensialitets- og taushetsregler.

Gigantsalg Orklas første gigantsalg kom i 2004. Da solgte Orkla sin del av Carlsberg Breweries, inkludert Ringnes Bryggeri, etter uenighet med den danske medeieren.

- Hagen var stor eier og var den som kunne stoppet salget av Carlsberg, sier Stein Stugu, tidligere Ringnes-tillitsvalgt og Orkla-styremedlem.

Nå mener han at det han fryktet den gangen har skjedd.—Hver gang du står overfor et valg mellom langsiktig industriell satsing og å cashe inn, så velger du å cashe inn, sier Stugu om Hagens strategi.

Salgskarusell De 17,5 milliardene fra Carlsberg-salget holdt til både et saftig ekstrautbytte for eierne og til å fylle opp Orkla-kassa.

Det trengtes. Ifølge Finn Jebsens kronikk har Orkla med Hagen som styreformann satset 18 milliarder kroner på solselskapene REC og Elkem Solar.

Seinere har salgskarusellen fortsatt.

Sommeren 2006 gikk Orkla Media for 7,6 milliarder.

Nordea-analytiker Tore Østby mener Orkla Media-salget markerte et strategiskifte.

- For første gang brøt Orkla et langsiktig eierskap og kom med en mye mer pragmatisk linje der de sa at de i prinsippet kunne selge hva som helst, sier Østby til Dagbladet.

Skuffelse I 2009 og 2010 gikk Orklas skoger og vannkraftselskaper under hammeren.

For kort tid siden solgte Orkla sol- og silisiumselskapet Elkem til Kina for om lag 12 milliarder. Nå er mange skuffet over Orkla, som tidligere var kjent for å bygge industri og bare sjelden selge.

Schultz tror mer skal selges.

- Det holder på å stoppe opp for REC i Tyskland, så de aksjene haster det med å selge. I løpet av 16—18 måneder tror jeg de selger en betydelig del av investeringsporteføljen, kanskje halvparten. Og i løpet av 2011 tipper jeg at Orkla selger cellulosedelen av Borregaard, som utgjør halvparten av selskapet.