ANKLAGER: Rimi-gründer Stein Erik Hagen (t.h.) anklager sin tidligere administrerende direktør i Hakon Gruppen og tidligere toppsjef i Orkla, Sverre Leiro, for å ha opptrådt som hemmelig agent i maktkampen mellom dagligvareaktørene på 1990-tallet. Her er de sammen ved en annen anledning. Foto: NTB Scanpix
ANKLAGER: Rimi-gründer Stein Erik Hagen (t.h.) anklager sin tidligere administrerende direktør i Hakon Gruppen og tidligere toppsjef i Orkla, Sverre Leiro, for å ha opptrådt som hemmelig agent i maktkampen mellom dagligvareaktørene på 1990-tallet. Her er de sammen ved en annen anledning. Foto: NTB ScanpixVis mer

Hagen oppfattet tidligere Orkla-topp som «hemmelig agent» for konkurrent

Rimi-gründer Stein Erik Hagen med harde anklager i ny bok.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I den nye boka «Mellommannen - Joh. Johannson og kampen om dagligvaremarkedet 1866-2016», som kom ut på Universitetsforlaget i går, fortelles historien om familien Johannson. Familien beskrives som Norges mektigste dagligvareaktør, samtidig som de er bortimot usynlige i offentligheten.

Joh. Johannson kontrollerer nå over 40 prosent av dagligvaremarkedet i Norge gjennom paraplykjeden NorgesGruppen, som blant annet har matkjeder som Kiwi, Meny, Spar og Joker. Boka forteller selskapets 150 år lange og tidvis dramatiske historie.

En av de mest dramatiske periodene var de harde kampene med Rimi-gründer Stein Erik Hagen på 1990-tallet, skriver skriver Dagens Næringsliv. Hans selskap, Hagen-Gruppen, var den nest største matkjeden i Norge i 1990, og Joh. Johannson var landets fremste grossist og hadde Hagen-Gruppen som hovedkunde.

- Ung og aggressiv Forfatterne, Lars Thue, Espen Ekberg og Christine Myrvang, som er historikere ved Handelshøyskolen BI, skriver om hvordan Hagen nærmest satte kniven mot strupen på Johannson for å få til en fusjon.

Allerede dagen etter at Hagen og faren Odd Hagen undertegnet en intensjonsavtale om fusjon Johannson-brødrene i januar 1992, inngikk de i stedet en avtale med Ica, om at den svenske kjeden skulle gå inn med 30 prosent eierandel i Hagen-Gruppen.

- Jeg var en ung og aggressiv person, mens Knut Hartvig var over 50. Jeg skulle ha ting til å skje fort, jeg var utålmodig og de var mer konserverende, sier Hagen i boka.

Dermed oppsto store konflikter og rettssaker mellom Hagen og Johannson om langvarige avtaler de hadde inngått om vareleveranser.

- Forfatterne er ganske kritiske til Stein Erik Hagen. Faktisk så kritiske at jeg tenkte: Finnes det ingen formildende omstendigheter her? sa Knut Hartvig Johannson til latter da boka ble lansert tirsdag, ifølge E24.

- Bak min rygg Tidligere Orkla-topp Sverre Leiro havnet midt i striden. Han gikk av etter tre måneder som administrerende direktør for Hakon Gruppen etter å ha havnet på kant med styreleder Stein Erik Hagen. Like etterpå i 1994 ble han toppsjef for Norgesgruppen.

«Leiro jobbet med Ica bak min rygg for en fusjon med Johannson, uten at jeg var involvert i det hele tatt. Jeg følte jo dette som et dolkestikk. Jeg oppfattet ham som en agent for Johannson. Jeg oppfattet ham som en hemmelig agent», sier Hagen i boka.

- Da jeg oppdaget Leiros illojalitet, måtte han fratre som administrerende direktør hos oss, utdyper Hagen overfor DN.

Selv hevder Leiro at det var Hagen som ba ham ta kontakt med Johannson-brødrene Torbjørn og Knut Hartvig, som i dag styrer Norgesgruppen, for å diskutere et samarbeid. De skal ha avslått invitasjonen.

- Morsomt å lese - Det var morsomt å lese i boka at jeg var en utsendt spion fra Johannson, sier Leiro til DN.

Torbjørn Johannson sier til avisa at agentpåstandene «er litt av noen konspirasjonsteorier».

Til DN beskriver Hagen boka «Mellommannen» som «et svært subjektivt partsinnlegg fra Johannson med mange grunnløse og usanne påstander». Samtidig vil han ikke slå tilbake «og således gå i klammeri med vår største kunde».

LAV PROFIL: Knut Hartvig Johannson (t.v.), Johan Johannson og Torbjørn Johannson holder en lav profil i offentligheten selv om de kontrollerer over 40 prosent av dagligvaremarkedet i Norge. I går kom boka om selskapet deres Joh. Johannsons 150-årige historie. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
LAV PROFIL: Knut Hartvig Johannson (t.v.), Johan Johannson og Torbjørn Johannson holder en lav profil i offentligheten selv om de kontrollerer over 40 prosent av dagligvaremarkedet i Norge. I går kom boka om selskapet deres Joh. Johannsons 150-årige historie. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer