BUDSJETTAVTALEN: Carl I. Hagen roser Siv for budsjettløsningen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
BUDSJETTAVTALEN: Carl I. Hagen roser Siv for budsjettløsningen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Statsbudsjettet 2017

Hagen roser Frp-Siv etter budsjettløsning:
- For en gangs skyld satte man nå Venstre og KrF på plass

Sier strategien med å stille ultimatum har vært meget god. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flere kommentatorer har utpekt Frp som den store taperen etter budsjettavtalen som ble lagt fram i går.

Der klarte samarbeidspartiene å bli enige om en måte å kutte klimagassutslippene, blant annet ved å øke engangsavgiften med 390 millioner kroner.

Omsetningskravet for biodrivstoff planlegges også økt - noe som kan føre til økte drivstoffpriser når du skal fylle tanken, selv om selve avgiftsøkningen ikke er så stor.

- Helt feil

Politisk redaktør Geir Ramnefjell i Dagbladet skriver at Frp ga seg på sitt ultimatum.

Frp-nestor Carl I. Hagen er likevel såre fornøyd - og uenig med dem som utpeker Frp som en taper.

- Det er helt feil. Strategien om å stille ultimatum har vært meget god, sier Frp-veteranen.

Han sier han tror det ikke blir noe av den økte innblandingen av biodrivstoff, og er derfor ikke redd for at det vil påvirke drivstoffprisene.

Kapasiteten for å produsere biodrivstoff er lav, samtidig som miljøeffekten er omdiskutert, påpeker han.

KOSTET DYRT: Partilederne for regjerings- og samarbeidspartiene presenterte avtalen om statsbudsjett for 2017 på en pressekonferanse. KrFs partileder, Knut Arild Hareide, mener regjeringens strategi om å stille ultimatum rundt bilpakken har kostet de dyrt fordi det har gitt tidenes budsjettforhandling, mener Hareide. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Satt på plass

- Det viktigste er at vi har fått gjennomslag for å bruke en halv milliard kroner på å redusere bompengene, økning i pendlerfradrag, at vi har fått til en minimal økning av bensin- og dieselavgift, og en nedgang på årsavgiften. Bilistene som gruppe kommer bedre ut med nærmere én milliard kroner med dette budsjettet, sier Hagen, som ble oppringt av Frp-leder Siv Jensen om nyheten i går.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Engangsavgiften er heller ikke noe problem for deg?

- Nei, for da får man gjennomslag for budsjettet som en helhet med samferdsel, veibygging, skatter og avgifter, og alt det inneholder.

- Hvem vil du utpeke som taper?

- For en gangs skyld satte man nå V og KrF på plass, for de har fått herse med oss for mye. Nå har man for en gangs skyld satt foten ned og vist at det går en grense for hva Frp tåler, sier han.

Firer

Enigheten de fire partiene kom til i går, skjedde på overtid av overtiden.

Etter at KrF og Venstre tidligere denne uka brøt forhandlingene, har det vært knyttet stor spenning til om statsminister Erna Solberg (H) ville bli tvunget til å stille kabinettspørsmål under finansdebatten mandag eller ikke.

Frp-leder Siv Jensen sa i går til Dagbladet at hun tror Frp-grasrota er fornøyd med avtalen.

Hun understreker at det alltid vil være ting i et budsjett som man er mindre fornøyd med.

- Men jeg tror nok at våre velgere vil se at jeg har holdt det jeg har sagt hele tiden, at bilpakken ligger fast. De endringene vi har gjort i engangsavgiften bidrar jo til en raskere utskifting av bilparken. Vi har for gammel bilpark, men utskiftingen er i full gang, raskere enn på mange år. At vi nå gjør nye omdreininger er bra, fordi det blir billigere å kjøpe nye miljøvennlige biler, sa Frp-lederen.

OMSTRIDT BILPAKKE: Regjeringen vil gjøre det billigere å eie bil, men dyrere å bruke. Dette er bilpakken som gjør at både Venstre og Krf nå bryter budsjettforhandlingene. Dagbladet forklarer hvorfor. Foto: NTB Scanpix /John Terje Pedersen / Jacques Hvistendahl / Redigering/grafikk: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland Vis mer