Hagens svenske veibom

Carl I. Hagen hevder det bare er én bomstasjon i Sverige. Han tar halvveis feil

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Fremskrittspartiets leder Carl I. Hagen var på folkemøte på Gjøvik tidligere denne uka og kritisert høye bensinpriser og de mange bomstasjonene i Norge som tømmer bilisters lommebøker.

Unøyaktig av Hagen

- I Sverige har de bare én bomstasjon. Og den ligger ved Svinesund. Hvem tror dere betaler bomavgiftene? Det er nordmenn som drar til Sverige for å handle billig, sa Hagen på valgmøtet.

Hagens valgmøtepåstand, som Dagbladet refererte, er bare delvis korrekt.

Det er ikke bare én bomstasjon i Sverige. Det er to. Den andre ligger på Øresundsbrua og i fjor passerte 10,6 millioner kjøretøyer brua.

Det ga en inntekt til eierne av brua på 668 millioner svenske kroner, ifølge selskapet Øresundsbron. Svenske myndigheter eier halvparten av broen.

Ikke bare nordmenn

Hagen hevder det er nordmenn på handletur som betaler bomavgiftene på Svinesundsbrua. Statens vegvesen region øst har foretatt tellinger i sommer og kommet til at ca. 15 prosent av trafikken over Svinesundsbrua foretas av utenlandsregisterte kjøretøy.

Det er med andre ord også andre enn nordmenn som betaler for seg i bomstasjonen ved Svinesund.

En del nordmenn som bor på norsk side, men som jobber på svensk side ved Svinesund passerer brua hver dag. Men de som benytter brua ofte, betaler bare for passering de ni første arbeidsdagene, mens resten av passeringene i samme kalendermåned er gratis.

Hindret av lovverket

En av årsakene til at det ikke er bomstasjoner på svenske veier er at lovverket forbyr bygging av bomstasjoner på eksisterende vei. Det er bare på nye veier man kan bygge bomstasjoner.

Den svenske hovedstaden Stockholm blir omringet av bommer 1. januar. Myndighetene må ta grep for å redusere den økende trafikken i bykjernen, akkurat slik myndighetene har gjort i London med stor suksess.

Bommene rundt Stockholm skal være operative i seks måneder, deretter skal det være en folkeavstemning om innbyggerne ønsker bommene.

Bommer er greit

I talen på Gjøvik ga Hagen uttrykk for at bomstasjoner er en uting.

Men i Fremskrittspartiets eget program for 2005 til 2009 er ikke partiet motstander av bomstasjoner for å få fart på veibygggingen i Norge.

«I den grad bompenger skal benyttes, skal disse kun kunne brukes til å finansiere et bestemt veiprosjekt og fjernes straks prosjektet er nedbetalt. Det skal også finnes alternative reiseruter til bomveien», skriver partiet i programmet sitt.

Flere norske vegstrekninger er i dag finanisert på denne måten, enten med staten som eier eller private.