SKREMT: - Jeg har sikkert sendt Bonum tusen mailer, sier Oddgeir Furu. Sammen med kona Ylva Olsson Furu kjøpte han en leilighet hvor det ble avdekket store mangler bare få år etter at rehabiliteringen ble gjort. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
SKREMT: - Jeg har sikkert sendt Bonum tusen mailer, sier Oddgeir Furu. Sammen med kona Ylva Olsson Furu kjøpte han en leilighet hvor det ble avdekket store mangler bare få år etter at rehabiliteringen ble gjort. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

Truet med rettssak - tilkjent 900 000 i erstatning

Halvannet års kamp etter vannlekkasje

Da det to år gamle badet på Frogner begynte å lekke, skulle det vise seg at mye ikke stemte i den Bonum-rehabiliterte leiligheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): I 2014 kjøpte Oddgeir Furu og Ylva Olsson Furu en leilighet i en klassisk bygård i Gabels gate i Oslo. Bare to år tidligere var leiligheten totalrehabilitert i regi av selskapet Bonum.

Allerede i august året etter skjønte ekteparet at ikke alt hadde gått som det skulle under rehabiliteringen. Vannet fra det ene badet begynte å lekke ned i himlingen til leiligheten under.

- Da lekkasjen kom, var badet i underkant av to år gammelt. Det var blant annet skjært hull i membranen rundt sluket, sier Oddgeir Furu.

Fastlåst

Leiligheten var ikke kjøpt direkte fra Bonum, men siden badet var såpass nytt, kontaktet Furu selskapet. De sendte sin egen membranlegger, som skal ha hevdet at membranen var i orden.

Det til tross for at en representant fra Gjensidige Forsikring, som Furu hadde engasjert, hadde konkludert med byggefeil.

Bonum har i løpet av bare fem år slått seg opp til å bli en stor boligaktør i Oslo-området. Selskapet har rehabilitert et hundretalls leiligheter, og har flere nybyggprosjekter.

- Vi begynte å prate med Bonum, og tenkte innledningsvis at det skulle gå ganske greit å finne en løsning, men ble etterhvert lei av løftene deres om å ta ansvar, sier Furu, som forteller om en fastlåst situasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kuttet i bærebjelker

Selgeren av leiligheten ble naturlig nok involvert i saken. Han kontaktet sitt forsikringsselskap Norwegian Claims Link (NCL), som dermed ble Furus formelle motpart. Mens Furu forgjeves ventet på dokumentasjon om byggeprosessen fra Bonum, valgte ekteparet å rive begge badene.

Det viste seg at også det andre badet hadde graverende mangler. Der lå 11 centimeter med uarmert betong og fløt i vann mellom to membraner.

I tillegg var det svikt i noen av gulvene på grunn av utilstrekkelig lekting. Håndverkerne hadde også slisset i bærebjelker og dermed svekket bygårdens bæreevne.

- Jeg er skremt av at store byggselskaper som profilerer seg som så «high end» juksebygger, og i tillegg ikke er voksne nok til å ta ansvar og opptre hederlig og løse saken når de blir tatt med buksene nede. De virker til å være villige til å forsøke å dra det ut i tid for å få uskyldige til å sitte igjen med store deler av regningen, sier Furu.

Ufagmessig bygget

Adm. direktør Thomas B. Bø i Bonum avviser at selskapet har trenert saken.

Han innrømmer at badene i Furus leilighet ble ufagmessig bygget, men hevder eksemplene ikke er representative for andre Bonum-prosjekter. Han ber ellers om å få våre spørsmål på epost:

- Furu, som nå er tilkjent 900 000 kroner i erstatning for to feilbygde bad etc., mener dere har trenert saken og forsøkt å unnslippe ansvar. Stemmer det?

- Dette er ikke korrekt. Furu har kjørt en sak mot eierskifteforsikringen. Denne saken er nå løst i hans favør, svarer Bø.

Belastende

Trebarnsfaren Furu anslår at han har brukt rundt 10–15 timer i uken i snitt i over ett år på denne saken, som nå er løst ved at ekteparet er tilkjent 900.000 kroner i erstatning fra NCL.

Det skjedde først som resultat av rettsmegling etter at Furu stevnet selgeren, representert ved NCL.

- Det blir veldig altoppslukende, for du vet aldri helt konsekvensen. Man hører skrekkhistorier om at man ikke får noen ting tilbake. Jeg har sikkert sendt Bonum tusen mailer.

Ifølge Furu dekker erstatningen «stort sett» oppbyggingen av to nye bad, nye gulv og ny isolering. NCL og Bonum deler regningen mellom seg.

- Vi har hatt advokat- og takstutgifter på rundt 350 000 kroner i tillegg, men ser ut til å få dekket inn en del fra innboforsikringen og Help Forsikring, sier Furu.

Han frykter at flere bad kan være bygget på samme feilaktige måte, og priser seg lykkelig for at han tok risikoen ved å rive sine.

- Det kan godt være at Bonum er blitt gode til å bygge nå, men den gangen denne leiligheten ble rehabilitert, virker det ikke som de har hatt full kontroll.

Benekter uryddige forhold

Finansavisen har også mottatt anonyme tips fra håndverkerhold om at Bonum spekulerer i trenering av betalinger og utstrakt bruk av ufaglært arbeidskraft. Arbeidstilsynet returnerte ikke våre gjentatte henvendelser om dette innen deadline.

- Har dere hatt full kontroll i alle byggeprosjekter? I Furus tilfelle var det flere bygningstekniske mangler, og anonyme håndverkere forteller om ufaglært arbeidskraft og mangelfullt arbeid?

– Ja. Denne saken stammer fra arbeider som ble utført for en kunde i 2013, der vi gjorde deler av arbeidene saken/erstatningen omfatter. Saken er mellom Furu og vår kundes eierforsikringsselskap, svarer Bø.

- De samme håndverkerne hevder dere bevisst skyver på regningsbetalinger og at dere spekulerer i sosial dumping?

- Dette er ikke korrekt.

– Stemmer det at dere ble tatt av Arbeidstilsynet for dette i fjor?

- Nei, vi hadde flere tilsyn på våre byggeplasser. Disse er lukket.

Flere nyheter:

Kjøpte leiliget for 14,5 millioner - solgte for 37,5 millioner
Trygve Hegnar: «Kveles av skatt var påstanden»
Superrike slipper eiendomsskatt