Halvparten av realfaglærerne mangler kompetanse

Mangler faglig fordypning, viser ny undersøkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Halvparten av lærerne som underviser i realfag i grunnskolen, mangler faglig fordypning, viser en undersøkelse fra Synovate MMI.

I tillegg mangler halvparten av skolene laboratorieutstyr som er en forutsetning for å gjennomføre kunnskapsløftet, viser undersøkelsen videre.

Undersøkelsen som er gjort på oppdrag for Tekna (Teknisk-Naturvitenskapelig forening), viser at det er et stort gap mellom kunnskapsminister Øystein Djupedals satsing på realfag og realitetene i naturfagrommet og fysikksalen.

- Vi er bekymret over at skoleeiere og mange skoleledere ikke innser nødvendigheten av å investere mer i natur- og realfagene. Det snakkes mye, men lite skjer, sier president i Tekna, Marianne Harg, til Aftenposten.

Hun viser til at det er stort behov for etter- og videreutdanning innen naturfag. Lærerne som er blitt intervjuet i undersøkelsen oppgir at de har behov for mer kunnskap, samtidig som skolelederne legger liten vekt på å kartlegge behovene for faglig oppdatering. Ifølge undersøkelsen er det bare 44 prosent av skolelederne som har sjekket om lærernes kunnskap og skolens utstyr dekker kunnskapsløftets krav.

- Der hvor behovene er kartlagt, er det bare én av fire som har fått tilbud om etter- eller videreutdanning. Mange lærere som underviser i naturfag, mangler faglig fordypning i fag som fysikk, biologi og kjemi. Hvordan skal disse lærerne klare å skape undring og nysgjerrighet, når de i tillegg mangler utstyret som skal til for å utføre elementære vitenskapelig forsøk, sier Harg. (©NTB)