Hamas-drapet blir reklamehumor

Mens stadig flere fordømmer attentatet, lager israelsk dagligvarekjede reklamefilm med mystiske mordere og «dødsbra priser».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): En israelsk dagligvarekjede lager nå reklamefilm basert på det oppsiktsvekkende attentatet på Hamas-leder Mahmoud al-Mabhouh i Dubai 19. januar.

Mens stadig flere land fordømmer attentatet og metodene det store og mystiske drapslaget benyttet seg av for å ta livet av Hamas-lederen, håper Mahsanei Kimat Hinam å lokke til seg flere kunder ved hjelp av parodien - og sine «dødsbra priser».

I reklamefilmen er skuespillere utkledd til å ligne på personene som utgjorde drapslaget i Dubai. De triller handlevognene langs butikkhyllene mens de fanges opp av diverse overvåkingskameraer. Det hele skal minne om overvåkingsbildene politiet i Dubai lappet sammen for å danne et bilde av det store drapslaget.

«Killer-prices»- Jeg kan ikke innrømme noe, sier skuespillerinnen, utkledd til å ligne på kvinnen Dubai-politiet har gitt navnet «Gail».

Utsagnet spiller på israelske myndigheters uklare svar på beskyldningene om at etterretningstjenesten Mossad står bak attentatet. Den israelske regjeringen har nemlig verken bekreftet eller benektet at landet har noe med saken å gjøre, men fastholder at det ikke finnes tilstrekkelig bevis for påstanden.

Reklamekampanjens slagord er «vi gir deg dødsbra priser» (we offer killer-prices).

- Fascinert- Vi bruker til og med de samme type overvåkingskameraer som var på hotellet i Dubai, skryter reklameansvarlig Sefi Shaked i et intervju med den israelske avisen Haaretz.

- Vi syntes det er en morsom vri på denne hendelsen. Vi ble fascinert av teknikken ved å bruke overvåkingskameraer fremfor dyre komersielle høykvalitetskameraer. De siste hendelsene i Dubai ga oss en ypperlig mulighet, sier han. 

Han ser ikke problemer med at parodien knytter seg til et virkelig attentat som har vakt stor oppsikt verden over.

- Dette er en parodi - en vri på det som skjedde i Dubai. Alle israelske kommedieshow på TV har gjort det, så hvorfor skulle ikke vi kunne gjøre det, sier Shaked til BBC.

27 etterlystHamas-lederen  Mahmoud al-Mabhouh ble funnet død på sitt hotellrom i Dubai 20. januar. Politiet hevder å ha sikre bevis som knytter den israelske sikkerhetstjenesten Mossad til attentatet.

Til nå er 27 personer etterlyst i saken både av politiet i Dubai og av Interpool. Det er satt i gang etterforskning i Storbritannia, Irland, Tyskland, Frankrike, Østerrike og USA, ettersom falske pass, kredittkort og mobiltelefoner fra disse landene ble brukt av i alt to lag som arbeidet sammen om drapet.

Interpols talsmann sier i en pressemelding at det er etablert klare forbindelser mellom de to lagene, gjennom videoovervåkning, DNA-prøver, vitneutsagn, kredittkortbruk, bilder og kartlegging av transportbruk.

Spionstil Tidligere har bilder fra overvåkingskameraer både på flyplassen og et femstjerners hotellet i Dubai vist hvordan de tidligere 11 mistenkte fulgte i hælene på Hamas-lederen Mahmoud al-Mabhouh (50) på selve drapsdagen.

Ett av klippene viser hvordan en av de mistenkte i reneste spionstil går inn på et toalett og kommer ut igjen utkledd med parykk og briller. Et annet viser hvordan to av de mistenkte står vakt utenfor rommet mens drapet på al-Mabhouh trolig skjedde.

Utstyrt med parykk, løsskjegg, solbriller og tennisracketer var gjerningsmennene forkledd som turister og forretningsfolk da de jaktet på al-Mabhouh, og til slutt drepte ham på rom 230 på Al Bustan Rotana hotel.