IKKE FREDET: Riksantikvar Jørn Holme får kritikk for arbeidet som riksantikvar. -Noen mener Riksantikvaren freder for mye og noen mener vi freder for lite, svarer Holme. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
IKKE FREDET: Riksantikvar Jørn Holme får kritikk for arbeidet som riksantikvar. -Noen mener Riksantikvaren freder for mye og noen mener vi freder for lite, svarer Holme. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

- Han dolket fylkespolitikerne i ryggen og ga ordføreren det han ville ha

Riksantikvar Jørn Holme får kritikk for å være mer opptatt av å bli populær enn å gjøre jobben sin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en artikkel i bladet «Gamle hus - hager & interiør» går kulturhistoriker og arkeolog Sjur Harby hardt ut mot Riksantikvar Jørn Holme, som han ikke lenger har tillit til.

- Holme skapte store forventninger om at han var en modig mann da han tiltrådte som Riksantikvar for snart tre år siden. Men han har tvert imot vist en bekvem forvaltningspraksis hvor han ikke tar i saker med konflikter, sier Harby til Dagbladet.

Underlig prioritering Den tidligere PST-sjefen Holme hadde jobbet som assisterende riksantikvar og vært hovedstyremedlem i Fortidsminneforeningen før han fikk sjefsjobben.

Harby mener Riksantikvaren feilprioriterer da han satt igang fredning av den nye operaen i Oslo, og mener han heller burde bruke etatens knappe ressurser til å redde truede kulturminner, som stadig blir revet.

- Hvem vil rive Snøhettas praktbygg? Fredningen er svært ressurskrevende og en underlig prioritering.

Holme sjøl understreker at Riksantikvaren også har ansvar for moderne arkitetur.

- Riksantikvaren er et direktorat, med lovpålagte oppgaver. Noen mener Riksantikvaren freder for mye og noen mener vi freder for lite. Operaen er arkitetur i verdensklasse og en frdning vil sikre dens plass i omgivelsene, som er under ombygging, sier han.

Kuttet åtte meter Sjur Harby mener det nye rådhuset i Tønsberg også er et godt eksempel på dårlig, uforutsigbart riksantikvarisk arbeid. Tidligere riksantikvar Nils Marstein fremmet i sin tid innsigelse mot planene kommunen hadde om å bygge et 46 meter høyt rådhus, 32 meter høyere enn kommunens egen plan for området tillot.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Holme tiltrådte aksepterte han at bygget kunne bli 38 meter høyt.

- I Tønsberg-saken sviktet han totalt og dolket sitt eget distriktskontor i ryggen, det var en dårlig og ufaglig løsning fordi høyden på bygget fremdeles forstyrret Slottsfjellet og byprofilen, sier Ragnar Kristensen, som har jobbet med kulturminnevern i 30 år, og er leder i Fortidsminneforeningen i Vestfold.

Kristensen var en av dem som jobbet for å få Holme ansatt, men nå mener han Riksantikvarens opptreden minner om en «hestehandelvirksomhet» for å tekkes politiske fløyer.

Sjøl mener Holme at bygget ble «kraftig redusert» og at det er forsvarlig i forhold til Slottsfjellet.

- Det ble gjort en grundig jobb og vi fikk en løsning kommunen, fylkesmannen og direktoratet kunne være enige i. Dessuten er kremmerbygget høyere. Riksantikvaren har aldri reist så mange innsigelsessaker og fredet så mange bygninger som de siste årene.

Unngikk fredning Kristensen trekker fram Fritzøe jernverk i Vestfold, som var Danmark-Norges viktigste industribedrift gjennom 1700-tallet. Eieren ønsket å bygge ned viktige rom i området samt rive gamle bygninger der jernet ble smeltet. Istedenfor å frede overlot Holme ansvaret til kommunen, og etter loven må han da vente ti år før reguleringsplanen blir for gammel, og Riksantikvaren igjen får myndighet til å frede.

- Han avskar seg selv da det dukket opp en konflikt.

Et annet eksempel er Linaaegården i Sandefjord, som Kristensen mener var sjøfartshistorisk nasjonalt viktig. Her var fylkespolitikerne pådrivere for fredning, noe som knapt har forekommet tidligere. Politikerne i Sandefjord ville derimot ha riving og kjøpesenter.

Mens partene var uenige ble den midlertidige fredede gården påtent og brannskadet, og deretter ble den revet med riksantikvaren godkjennelse, til tross for at fylkespolitikerne vedtok å kreve gjenoppføring etter loven.

- Han dolket fylkespolitikerne i ryggen og ga ordføreren det han ville ha, sier Kristensen.

I intervju med Fortidsvern siste nummer uttalte Holme at:  «Gjelder saken kulturminner av nasjonal verdi går vi inn». Her mener Kristiansen at Holme juger.

- Konklusjonen var tindrende klar fra fagdirektoratet, vi skulle ikke frede. Det var fylkespolitikerne uenig i, men Linaaegården hadde åpenbart ikke nasjonal verdi som utbrent bygning, sier Holme.

- Ingen tillit Også gruppeleer for Vestfold arbeiderparti, Arve Høiberg, mener bygget hadde en historisk verdi for handelsbyen Sandefjord. Som nyansatt holdt Holme foredrag for fylkespolitikerne, og oppfordret dem til å ta ansvar for kulturminner.

- Jeg skjønner ikke hva Holme vil? Det hadde vært viktig å sende et signal til de som tente på om at dette ikke var greit. Jeg ble fryktelig skuffa, og har ingen tillit til riksantikvaren.

I den siste tiden har også fylkespolitikere i Hordaland reagert på hvordan Holme fredet Odda smelteverk med unntak av kalkovnene, som de mener kan sammenlignes med at man ikke skulle fredet Bryggen i Bergen.

Fylkeskultursjef Anna Elisa Tryti stiller seg svært kritisk til riksantikvar Jørn Holmes behandling av «en av landets viktigste kulturminnesaker», og mener dette setter stedets UNESCO-søknad i fare.

Komfort viktigst Jørn Holme opphevde også i 2011 fredningen av kirkebenker i Veggli kirke i Rollag i Buskerud, tegnet av den kjente arkitekter Christian Heinrich Grosch på 1800-tallet. Benkene var tegnet til kirka, som Grosch også tegnet.

- Holme stakk innom på en lynvisitt og opphevet den midlertidige fredningen, så å si på stedet. Dette er nok et eksempel på at Holmes kunnskapsløshet og avgjørelser etter innfallsmetoden. Han setter seg ikke inn i saker og dropper å frede viktige og truede kulturminner, sier Harby.

Holme forklarer sjøl  at benkene den kan var laget for å holde folk våkne, og at ingen ville ha gudstjenester eller konserter i kirka fordi de var ubehagelige å sitte på.

- Man fikk vondt av å sitte der etter to minutter. De nye benkene opptar Groschs arkitektur og kirken er i bruk igjen. Hvis kirken ikke kan brukes på grunn av riksantikvaren så hadde vi tapt noe større.