Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Han kan redde Oslo Lufthavn

TROMSØ (Dagbladet): I 1997 ville ingen lytte da Geir Figenschau tilbød sine tjenester til Oslo Lufthavn AS. Men nå er en hardt presset lufthavnsledelse plutselig interesserte i mannen som hevder han kan rense flyplassen ut av miljøelendigheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Renseanlegget på Gardermoen fungerer ikke, miljøskadelig av- isingsvæske har havnet i det enorme grunnvannsbassenget under flyplassen.

For langt nord?

Om han har rett, kan han spare illsinte passasjerene for ytterligere prøvelser og forsinkelser.

Hans bedrift Geotex Engineering AS produserer blant annet jordrenseanlegg i den nordnorske utkantbygda.

- Vi kontaktet flyplassledelsen for to år siden. Da fikk vi ikke noen respons fra dem. Kanskje hadde vi postadresse for langt unna Oslo. Nå viserdet seg at de ikkehar benyttet tilstrekkelig oppdatert teknologi, mener han.

Nysgjerrig

- Jeg er overbevist om at dette vil føre til fullstendig rensing av glykol, bare rent vann vil da synke ned til grunnvannet under Gardermoen. Dersom det ikke er oksygen nok i jordrenseanlegget, vil det nemlig dannes skadelige og illeluktende giftstoffer, sier han til Dagbladet.

Miljøsjef Margrethe Snekkerbakken ved Oslo Lufthavn AS har vært i kontakt med Figenschou og innrømmer at det burde vært bygd inn systemer for bedre luftfordeling i det nåværende renseanlegget.

Nå studerer hun Storfjord-mannens modeller med stor interesse.

Fornuftig

- Vi mottar mange forslag til løsninger, og Figenschaus er et av de bedre. Dette kan absolutt være en løsning når vi nå må modernisere anlegget, sier miljøsjefen til Dagbladet.

Forskningsleder Torsten Kjellquist ved NIVA-Oslo mener det er fornuftig av OSL å ta Figenschau på alvor:

- Slik jeg ser det, står Oslo Lufthavn overfor to valg: Enten å redusere belastningen på anlegget og dermed flytrafikken, eller å tilføre mer oksygen i anlegget. Figenschau har helt rett i at nedbryting av giftig avisningsvæske må skje med tilførsel av oksygen, sier Kjellquist.