Han leder de 2500 norske ansatte som skal selges ut

- Dette er på en måte en lettelsens dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GARDERMOEN (Dagbladet): I dag ble det kjent at SAS vil selge ut sine bakketjenester, som del av den omfattende spareplanen som ble lagt fram i morges.

Sjefen for bakketjenesten i Norge, direktør Knut Hågensen, sier at det er usikkerheten om hva som skulle skje med SAS Ground Service som har vært det vanskeligste fram til nå.

- Det er på en måte en lettelsens dag. Nå er katta ute av sekken, sier Hågensen til Dagbladet.

2500 norske ansatte Han sier det har vært blanda tilbakemeldinger om at SAS nå har planer om å selge sine bakketjenester.

- Mange tar det med fatning og ser nye muligheter ved dette, mens andre synes det er vanskelig og har sterke følelser mot dette. Mange her har dedikert mange år til SAS og den blå uniformen. Det har jeg stor respekt for, sier Hågensen til Dagbladet.

Omtrent halvparten av de 2500 ansatte i den norske delen av bakketjenesten jobber på Gardermoen utenfor Oslo.

Uklart hvem som kjøper Han har selv vært i stillingen i ett år, men har vært tilknyttet SAS siden 2004. Han tilbakeviser opplysningene til den svenske avisa Expressen om at det er selskapet Swissport som skal kjøpe bakketjenestene til SAS.

- Nå er det satt i gang en prosess og jeg tror vi vet mer konkret hva som vil skje, hvem som kjøper og andre detaljer om en måneds tid. Men ingen på bakken vil miste jobbene sine, det er i det administrative leddet det vil skje, sier Hågensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er rett og slett en overføring av de ansatte. Passasjerene vil ikke merke store endringer. Det vil være den samme jobben utført av de samme menneskene etter SAS sine kvalitetsprinsipper, sier Hågensen.

Godtar planen Både Jan Levi Skogvang, tillitsvalgt og leder for Parat-pilotene, og Elisabeth Goffeng, leder for Norsk Kabinforening og ansatt-representant for Norge i SAS-styret, sier til Dagbladet at de har vært forberedt på en krevende kriseplan.

- SAS har lenge vært i krise, og de ansatte har stilt opp kontinuerlig i fire-fem år med målsetning om å redde arbeidsplasser. Det vil vi fortsette med å gjøre, og vi godtar og stiller oss bak intensjonene bak spareplanen, sier Goffeng.

- Tusen mister jobben og noen blir solgt ut - det er klart det også går ut over oss piloter. Vi er innstilt på å bidra slik at dette selskapet kan reddes, sier Skogvang.

- Dette er sjansen Dette er de punktene hvor selskapet vil spare penger:

• Salg av Widerøe
• Outsource Call-sentre og bakketjenester som bagasjehåndtering og innsjekking

• Nye pensjonsordninger
• Nye fagforeningsavtaler for personellet
• Sentralisere administrasjonsfunksjoner
• Redusere kompensasjon til markedsnivå

- Det er viktig for oss å understreke at våre ansatte ennå ikke har sett detaljene i planen og at vi når trenger å debattere dette. Jeg håper alle innser at dette er sjansen vi har. Enten gjør vi det eller så gjør vi det ikke, sa SAS-sjef Rickard Gustafson under en pressekonferanse tidligere i dag.

Næringsminister Trond Giske og regjeringen vil støtte kriserammede SAS med 500 millioner svenske kroner som en del av den totale lånerammen på 3,5 milliarder svenske kroner.