Han sa jernbanereformen ville koste noen hundre millioner. Nå bikker den 1,3 milliarder

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevdet i 2016 at jernbanereformen ville koste «noen hundretalls millioner i alt». Hittil har den kostet 1,3 milliarder.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevdet i 2016 at jernbanereformen ville koste «noen hundretalls millioner alt i alt». Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevdet i 2016 at jernbanereformen ville koste «noen hundretalls millioner alt i alt». Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Nærmere 300 millioner kroner til vil bli brukt i løpet av inneværende år, opplyser Samferdselsdepartementet til Dagsavisen. Dermed vil den totale kostnaden komme på 1,3 milliarder kroner.

Under en spørretime i Stortinget i oktober 2016, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det ville koste «noen hundretalls millioner alt i alt», å gjennomføre reformen.

Samferdselsdepartementet forsvarer imidlertid pengebruken, selv om den har akselerert.

– Vi ser et innsparingspotensial som er mangedobbelt kostnadene for gjennomføring, skriver departementet.

Leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, tror derimot ikke at Solvik-Olsen, resten av regjeringen og KrF, som også stemte for jernbanereformen, vil få valuta for pengene.

– 1,3 milliarder kroner er en ekstremt høy pris for å legge til rette for en konkurranseutsatt jernbane basert på anbud, i håp om at andre selskaper skal kunne drive billigere. I andre land har det ikke blitt billigere. Ingen kan dokumentere det, sier Sæthre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer