Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Han sa jernbanereformen ville koste noen hundre millioner. Nå bikker den 1,3 milliarder

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevdet i 2016 at jernbanereformen ville koste «noen hundretalls millioner i alt». Hittil har den kostet 1,3 milliarder.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevdet i 2016 at jernbanereformen ville koste «noen hundretalls millioner alt i alt». Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevdet i 2016 at jernbanereformen ville koste «noen hundretalls millioner alt i alt». Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nærmere 300 millioner kroner til vil bli brukt i løpet av inneværende år, opplyser Samferdselsdepartementet til Dagsavisen. Dermed vil den totale kostnaden komme på 1,3 milliarder kroner.

Under en spørretime i Stortinget i oktober 2016, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det ville koste «noen hundretalls millioner alt i alt», å gjennomføre reformen.

Samferdselsdepartementet forsvarer imidlertid pengebruken, selv om den har akselerert.

– Vi ser et innsparingspotensial som er mangedobbelt kostnadene for gjennomføring, skriver departementet.

Leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, tror derimot ikke at Solvik-Olsen, resten av regjeringen og KrF, som også stemte for jernbanereformen, vil få valuta for pengene.

– 1,3 milliarder kroner er en ekstremt høy pris for å legge til rette for en konkurranseutsatt jernbane basert på anbud, i håp om at andre selskaper skal kunne drive billigere. I andre land har det ikke blitt billigere. Ingen kan dokumentere det, sier Sæthre.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media