VILLE IKKE VÆRT I "TITANIC"-KAPTEINENS SKO:  Kaptein Francesco Schettino var var ganske uberørt etter grunnstøtingen, ifølge en av kokkene på jobb.- Han satt i restauranten og ventet på en drink han hadde bestilt, samtidig som han bestilte mat, forteller kokken Rogelio Barista. Her kaptein Schettino under et tv-intervju før han ble arrestert. FOTO: MediaSat/AP/SCANPIX.
VILLE IKKE VÆRT I "TITANIC"-KAPTEINENS SKO: Kaptein Francesco Schettino var var ganske uberørt etter grunnstøtingen, ifølge en av kokkene på jobb.- Han satt i restauranten og ventet på en drink han hadde bestilt, samtidig som han bestilte mat, forteller kokken Rogelio Barista. Her kaptein Schettino under et tv-intervju før han ble arrestert. FOTO: MediaSat/AP/SCANPIX.Vis mer

- Han satt i restauranten, ventet på en drink og bestilte mat

Kokk på «Costa Concordia» om kapteinen - ETTER grunnstøtingen fredag kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mens dykkere i formiddag bruker sprengstoff i siste forsøk på å ta seg inn luftlommer i skipet og sjekke om det kan være overlevende, vurderer italiensk rett om «Costa Concordia»-kapteinen Francesco Schettino fortsatt må sitte bak lås og slå.

Uansett vil den 52 år gamle kapteinen ha mindre bevegelsesrom enn i timene før og etter grunnstøtingen fredag kveld.

Kapteinen har hevdet at cruiseskipet med over 4.200 støtte mot et undervannskjær som ikke var avvmerket i seilingsleden - og at han sto ombord til sistemann var berget i land.

Flere navngitte kilder står fram med helt andre opplevelser av Schettinos tilstedeværelse.

Flere timer i restauranten I helgen fortalte en nederlandsk, kvinnelig cruisepassasjer at kapteinen satt flere timer i restauranten sammen med en kvinne fredag kveld fram til «Costa Concordia» smalt mot skjæret.

I går fortalte en av kokkene ombord, Rogelio Barista fra Filippinene, til reportere ved havaristedet om sine opplevelser mens han var på jobb etter at skipet hadde seilt på grunn.

- Kapteinen ba oss lage mat til han ved 22 - 22.30-tiden . Da bestillingen kom,var det allerede kaos på kjøkkenet. Jeg spurte den andre kokken, Jason Velasco, hva kapteinen egentlig tenkte på. Så gikk jeg ut fra kjøkkenet for å se etter kapteinen. Der satt han fortsatt og ventet på en drink han hadde bestilt, forteller den filippinske kokken, ifølge Daily Telegraph.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avslørt av svart boks En rekke vitner fortalte samme natt at de hadde sett kaptein Schettino gå i land, inntullet i et teppe, mens evakueringen av mannskap var i gang.

Representanter for italiensk kystvakt har seinere forklart at de traff kapteinen på land, og anmodet han om å gå ombord igjen.

 TIRSDAG FORMIDDAG:  Redningsmannskap kretser rundt havaristen i formiddag. FOTO: Max Rossi, REUTERS/SCANPIX.
TIRSDAG FORMIDDAG: Redningsmannskap kretser rundt havaristen i formiddag. FOTO: Max Rossi, REUTERS/SCANPIX. Vis mer

Det skal ha vært fire timer før siste passasjer var på trygg grunn.

Den svarte boksen gir nå klart svar på at kapteinen forlot skipet før alle passasjerene var evakuert. Et utdrag fra en telefonsamtale viser at kapteinen forlot skipet før passasjerene var i sikkerhet og at han ignorerte direkte ordre fra kystvakten om å returnere til cruiseskipet.

- Fartøyet er strandet, vi har forlatt det, sier kapteinen på opptaket.

82 år gamle Antonello Tievoli bor på øya Giglio, tett på havaristedet - bokstavelig talt.

Varslet nærseiling Sønnen hans jobbet som kelner på «Costa Concordia» ulykkeskvelden.

82-åringen forteller til nyhetsbyrået Reuters at sønnen ringte han samme kveld og ba han være oppmerksom.

For «Costa Concordia»  skulle seile nær land og blåse i fløyta som en hilsen til han og andre kjente på øya.

Det er en tradisjon som skipperen med seks års sjefserfaring ombord på «Costa Concordia» skal ha opprettholdt.

 KAOS OMBORD:  En dykker fra italiensk kystvakt ombord i havaristen. FOTO: Guardia Costiera/AP/SCANPIX.
KAOS OMBORD: En dykker fra italiensk kystvakt ombord i havaristen. FOTO: Guardia Costiera/AP/SCANPIX. Vis mer

Før jul 2010 ble kapteinen intervjuet av den tsjekkiske avisa Dnes om utfordringen ved å være sjef på et slikt gigantfartløy - med historiske linjer tilbake til «Titanic»-katastrofen nesten hundre år tidligere.

- Mye enklere enn «Titanic» - Jeg ville ikke ha likt jobben til «Titanic»-kapteinen, som måtte seile blant isfjell. I våre dager er alt mye enklere. Det er lettere å navigere takket være moderne instrumenter og internett, sa Schettino i dette intervjuet, ifølge Daily Mail.

Og Schettino fortalte at han faktisk hadde glede av å håndtere situasjoner der det oppstår uvanlige situasjoner.

- Da må du gjøre noe annet enn å følge standard prosedyrer. Det er en utfordring, jeg liker det, sa han om livet som kaptein på «Costa Concordia» da. 

 NÆR LAND:  Far til en av kelnerne ombord bekrefter nå at "Costa Concordia" hadde planlagt å seile tett mot land for å blåse i skipsfløyta og hilse til gamle kjente fredag kveld. FOTO: Max Rossi, REUTERS/SCANPIX.
NÆR LAND: Far til en av kelnerne ombord bekrefter nå at "Costa Concordia" hadde planlagt å seile tett mot land for å blåse i skipsfløyta og hilse til gamle kjente fredag kveld. FOTO: Max Rossi, REUTERS/SCANPIX. Vis mer