VALGTE GAMLE AVISKLIPP: Jan Knutsson valgte å se til fortidens Electrolux-magasiner da han skulle skrive dødsannonsen til sin egen far. Foto: Privat
VALGTE GAMLE AVISKLIPP: Jan Knutsson valgte å se til fortidens Electrolux-magasiner da han skulle skrive dødsannonsen til sin egen far. Foto: PrivatVis mer

Han slo alle rekorder som støvsugerselger. Nå går dødsannonsen hans Sverige rundt

Hans Knutsson (93) var en arbeidskar med kun seks år på grunnskolen. Til sist endte han som direktør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Ny fenomenal filialrekord». «Slår sin egen månedgamle rekord». «Den vanlige visa i toppen: Hans Knutsson».

Electrolux hadde hørt at han hadde et talent for salg. Så jobbet arbeidersønnen fra Trelleborg seg opp til å bli direktør.

Det forteller Hans Knutssons sønn, Jan, som søndag annonserte sin 93 år gamle fars bortgang i Dagens Nyheter, en tekst som raskt ble plukket opp av Expressen.

Blir hyllet

Årsaken er enkel: dødsannonsen var, ikke ulikt mannen den handlet om, noe utenom det vanlige.

Istedenfor å bruke egne ord, valgte han istedet å sakse ut sitater fra Electrolux sine medlemsblader fra 1950.

Med en støvsuger som illustrasjon.

- Fin og personlig. Herlig fri for floskler, skriver en bruker på Twitter, ifølge Expressen.

- Om du hadde møtt Hans, så hadde du nok kjøpt en støvsuger. Uansett om du hadde ønsket det eller ei, skriver en annen.

Startet som vaktmester

Knutsson selv forteller om en far som jobbet seg opp til toppen. Det startet med en 9 måneder lang jobb som vaktmester.

Så begynte klassereisen.

Gjennom et langt arbeidsliv utmerket han seg såpass at han til slutt fikk ansvar for salg av hvitevarer for hele Sverige.

- Han var best. Ikke bare et talent, men svært flittig. Gjennom hele livet jobbet han med støvsugersalg, og til sist var han direktør. En arbeidskar med kun seks år på grunnskolen, sier Knutsson.

Nøye gjennomtenkt annonse

Faren hadde vært syk lenge før han gikk bort. Derfor var dødsannonsen grundig gjennomtenkt.

Målet var å på best mulig måte skildre faren og hva han hadde gjort i livet.

- Når foreldre dør, så dukker det opp rare tanker i hodet på en. Det ville jeg ikke skulle prege dødsannonsen til far. Derfor ble dette planlagt over lengre tid, sier Jan Knutsson.

- En fantastisk far

Selv hadde ikke Jan Knutsson sett for seg at teksten skulle vekke så stor oppsikt.

Den var ment for den avdøde selv og de som kjente ham.

- Han var alltid veldig stolt av sin fortid som selger. Han fortalte meg alltid at det handlet om å jobbe hardt, sier Knutsson til Dagbladet.

- En fantastisk far som støttet meg gjennom hele livet. Det blir ikke bedre, legger han til.

Her er annonsen i sin helhet:

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer