Han stengte Dovrebanen

HAMAR (Dagbladet): Da NSBs lokførere startet telefonstorm mot togledersentralen på Hamar som et improvisert sikkerhetstiltak, grep togledernes verneombud Jan Erik Vik inn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Han stengte Dovrebanen i går fordi toglederne ble overarbeidet og frustrerte av oppringningene og lokførernes mistillit. For passasjerene ble alt kaos.

Jernbaneverket (JBV) og NSB er på ny i konflikt. Denne gangen om sikkerheten på Dovrebanen. Bakgrunnen er en observert signalfeil på Brumunddal stasjon 18. april i fjor, der et tog som skulle hatt rødt lys fikk grønt. Signalanlegget på stasjonen er ikke friskmeldt.

Diskuterte

Etter episoden diskuterte NSB og Jernbaneverket om hvordan togene skulle passere Brumunddal, og det ble innført manuell driftsform, der en togekspeditør styrer signalanlegget på stasjonen.

NSB og lokførerne mener at togekspeditøren skulle ringe til togledelsen og sjekke om linjen er tom for tog, før avgang fra Brumunddal. Da NSB onsdag oppdaget at dette ikke ble gjort, reagerte lokførernes verneombud på Hamar, Bjørn Steinar Bekkelund, med å pålegge lokførerne å selv ringe til togledelsen for å sjekke.

Ikke overholdt

- Vi fikk vite at de kriteriene vi stilte etter signalfeilen ikke er overholdt av Jernbaneverket gjennom de åtte månedene som har gått. Vi gjør ikke dette for å aksjonere, vi gjør det fordi vi ikke stoler på dagens driftsform, sier Bekkelund.

Resultatet ble totalt kaos på togledersentralen, med stadige henvendelser fra lokførerne. Ved 11.30-tida stengte verneombud Jan Erik Vik strekningen Hamar- Brumunddal.

- For meg var det å stenge banen den riktige løsningen av hensyn til arbeidsmiljøet, sier Vik.

Togene stoppet på Hamar og Lillehammer, og passasjerene ble fraktet i busser. Lokførernes «aksjon» er tuftet på frykten for at signalanlegget på Brumunddal ikke er sikkert.

- NSB mener at det skal utveksles meldinger mellom togekspeditør og togleder. Jernbaneverket agerte som om signalanlegget er friskmeldt. JBV opererer på en måte vi ikke synes er betryggende, sier direktør Tom Ingulstad i NSB Drift og Teknikk.

- Dette signalanlegget har vært grundig gransket i åtte måneder. Det har aldri vært fastsatte togmeldinger i prosedyren, som er godkjent av Jernbanetilsynet, sier informasjonssjef Kjell Bakken i JBV Region Øst.

Seint i går kveld ga JBV etter og bemannet Rudshøgda stasjon med en togekspeditør, med manuell drift fra Brumunddal stasjon.