OMKOM: Haakon Bergerud (34). Foto: Jon-Ivar Fjeld, Moss Avis
OMKOM: Haakon Bergerud (34). Foto: Jon-Ivar Fjeld, Moss AvisVis mer

- Han var en dyktig og forsiktig pilot

Haakon Bergeruds kollega skjønner ikke hva som kan ha skjedd da helikopteret styrtet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Haakon Bergerud (34) var pilot på helikopteret som i går styrtet i havet ved Horten. Han jobbet i Midtnorsk Helikopterservice.

- Han var en veldig fornuftig og moden kar, sier John-Erik Sogn, pilot og pressetalsmann i helikopterselskapet, til Dagbladet.

Han har jobbet tett med den nå omkomne helikopterpiloten.

Bergerud hadde plukket opp de tre ansatte Nikolai Bleness (41), Frode André Bjørkli (31) og Beate Tangstrøm Rutledal (28) i selskapet Trond & Trond på Brustad Conference Center i Stokke, og de skulle flys til Horten.

Men ved Horten gikk altså noe galt. Sogn forstår ikke hva som kan ha skjedd.

- Haakon begynte å fly alene for oss for et år siden. Da hadde han vært lærling her i sju-åtte måneder, sier Sogn.

- Han oppfylte alle krav som både myndighetene og selskapet stiller. Det er vesentlig strengere kompetansekrav for å være kommersiell pilot enn å fly privat. Han hadde for eksempel den halvårlige gjennomgangen av rutiner ved nødlanding for kort tid siden, sier Sogn.

Han sier at det er et trangt nåløye for å i det hele tatt få jobbe som kommersiell helikopterpilot.

- Det er ikke så lett å komme seg inn i et selskap. Vi er på mange kriterier, og ikke bare kompetansen, men for eksempel også holdningen til luftfart. Han var en dyktig og forsiktig pilot, og ikke av den stressede typen, sier Sogn.

Bergerud fløy sammen med et annet helikopter av samme type fra Midtnorsk Helikopterservice.

- De fløy to-tre hundre meter fra hverandre, og de fløy en kjent rute, sier Sogn.

Det er fortsatt uklart hva som faktisk skjedde i forkant av styrten.

I 2008 forklarte Bergerud til Moss Avis at han hadde et helikopter stående hos seg i Årefjorden.

Det er fortsatt høyst uklart hva som forårsaket ulykken. Helikopteret begynte å spinne i lufta og deretter styrtet det rett gjennom isen.

Det er spekulert i at årsaken til styrten er forgasserising. Det var det andre helikopteret som sendte ut nødmeldingen, ikke havaristen.

Helikopteret ble hevet rett før klokka 11 i dag tidlig.