Han vil bli konge i lufta

Bjørn Kjos frir til norske investorer. Han vil ha 150-200 millioner kroner i «beredskapskassa» til Norwegian Air Shuttle, NAS. Eks-jagerpiloten er klar for å ta opp kampen mot SAS i lufta - for han eier nesten halve NAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På motorsykkel strøk advokat Kjos utover Snarøyveien i går, fra møte til møte. I brakka til NAS kokte det allerede. Forventningene er skyhøye landet rundt.

For i forgårs tok det virkelig av. Etter at arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman annonserte at SAS ble dumpet til fordel for NAS, har telefonen knapt stått stille.

- En rekke store bedrifter og offentlige institusjoner har ringt. De vil kutte reisekostnadene og er interessert i en stordriftsavtale med oss, sier informasjonssjef Jonette Øyen i NAS, mens Dagbladet venter på selskapets største aksjonær - 56 år gamle Bjørn Kjos.

Selv om det er bare to måneder igjen til det første flyet skal på vingene, er de fast bestemt på å klare det.

Tilfeldig

Kjos er jagerpiloten som hoppet av karrieren for å bli advokat. I dag er han partner i advokatfirmaet Vogt & Co., og har til mer enn salt i grøten. Han står i skattelistene med 19,5 millioner kroner i formue. Han er litt involvert i noen oljeservice-selskaper, røper han. Men det var helt tilfeldig at han ble medeier i et flyselskap tuftet på ruinene av charterselskapet Busy Bee:

- Jeg kom egentlig baklengs inn i dette. Jeg skulle bare hjelpe de ansatte med å sette opp et nytt selskap etter at Busy Bee havarerte i 1992. Jeg endte opp som en garantist for deler av aksjekapitalen, forteller han til Dagbladet og ler.

Han hadde nemlig lovt seg selv at han aldri skulle engasjere seg i et flyselskap, særlig ikke i et som drev med commuterflygninger. Det var nok av dem som hadde tapt penger på det før.

I dag sitter han fortsatt med 45 prosent av NAS-aksjene.

Avvist av SAS

Kjos er flasket opp i Forsvaret. Han fløy i åtte år, var i Statene og 334-skvadronen i Bodø. Han forsøkte seg med en søknad til SAS:

- Men da var det dårlige tider og opptaksstopp. Jeg ville ikke gå krigsskolen, og dermed ble det jusstudier, flirer han.

Under studietida kom det omsider et tilbud fra SAS, men da hadde unge Kjos fra Ringerike fått andre interesser. Han hadde prøvd seg som dommerfullmektig, og ville bli advokat.

- Da Busy Bee endte i skifteretten, spurte jeg de ansatte hvorfor de ikke satte i gang sjøl. Jeg hjalp dem.

Siden har han vært aktiv i selskapet som i årevis hadde lukrative avtaler med Braathens.

- Vi så mulighetene da SAS overtok Braathens. Nå har vi kapital til oppstart og normal drift, men trenger en beredskapskasse hvis SAS dumper prisen. Men det tror jeg ikke SAS vil gjøre, og jeg tror SAS vil oppføre seg skikkelig.

«Nok avtaler»

NAS-styreformannen avslører at selskapet snart har nok kundeavtaler til at framtida ser hyggelig ut.

- Så dere risikerer ikke å brekke nakken på å gi store rabatter til storkundene?

- Det er veldig kalkulert det vi gjør. Husk at det er de andre som selger billettene dyrt, ikke vi som selger dem billige, sier Kjos.

KAMPKLAR: Bjørn Kjos er jagerpiloten som ble advokat og som ved et tilfelle ble storeier i et flyselskap. - Jeg kom egentlig baklengs inn i dette. Jeg skulle bare hjelpe Busy Bee-ansatte.