Håndverkere på klagetoppen

Vi klager stadig mer på varer og tjenester. Du kan klage på alt fra selskapsreiser til gravferdstjenester, men det er renseriene vi klager mest på. Håndverkerne har klatret til topps på den siste oversikten over skriftlige klager til Forbrukerrådet. Folk er lei av slurvete arbeid og oppblåste regninger. Flest klager får Forbrukerrådet på dårlig håndverk på bilverksteder og renserier

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerrådet offentliggjorde nylig oversikter over henvendelser og klager for årets første ni måneder. Hittil i år har forbrukerkontorene mottatt over 111 000 henvendelser, en økning på 23 prosent i forhold til samme tid i fjor.

I underkant av 4000 av henvendelsene endte som skriftlige klager til forbrukerkontorene. Det er på listen over disse sakene at håndverkerne har den tvilsomme æren å ligge øverst.

Store og små syndere

Forbrukerrådets lister viser imidlertid ikke hvilke håndverkere som det oftest klages på. Dagbladet har derfor gått gjennom hver eneste skriftlige klage og fordelt dem på bransjer. Resultatet er en liste som viser både de helt store og de nokså små synderne blant håndverkerne.

Det viser seg at det ikke er de tradisjonelle håndverksfagene som rørleggere, murere og malere som topper lista. Først på en svak tredje plass, med ti prosent av klagene, finner vi snekkere og entreprenører.

Bilverkstedenes annenplass på klagetoppen er derfor ikke truet. Men topplassen må bilmekanikerne slurve enda litt mer for å nå.

For det er renseribransjen som kommer aller dårligst ut på Dagbladets klageliste over håndverkere. Over en firedel av de skriftlige klagene på håndverkere har kommet etter forsøk på rens.

«Ødelagt dress», «drakt full av svarte flekker», «kjole krympet 15 cm», «perlene smeltet nedover kjolen» og «påtrykt mønster forsvant» er noen sitater fra saker som Klagenemnda for vask og kjemisk rens fikk til behandling i årets første ni måneder.

Ikke avskrekekkende

- Jeg synes ikke antallet klager er så avskrekkende. Renseriene mottar tross alt hundretusener av plagg i året, sier generalsekretær Micael J. Christensen i Norsk Renseri & Vaskeriforbund.

- Men tetplasseringen på klagetoppen er vel ikke til å komme forbi?

- Et flertall av klagesakene har til slutt endt med at renseriet blir frikjent for feilen. Det kan være svakheter i selve plagget eller feil fra kundens side i behandlingen av f.eks. en flekk som renseriet ikke kan ta ansvaret for.

- Er det trygt å legge yndlingskjolen sin i renseriarbeiderens armer?

- Det skal det være. Men det er klart vi kan bli flinkere. Vi jobber stadig med kursing av våre medlemsbedrifter.

Noen vil kanskje heve øyebrynene over at renserier tas med i statistikker over håndverksfag. Men vask og rens har vært fagarbeid siden 1932 i Norge:

- Det er renseribransjen selv som står for fagopplæringen. Dessverre har bare ca ti prosent av utøverne svennebrev i dag. De fleste renserier er små bedrifter, og det er ofte vanskelig å få tid nok til å ta full fagopplæring. Et krav om svennebrev for å drive renseri vil derfor bli helt umulig å gjennomføre, mener Micael J. Christensen i Norsk Renseri & Vaskeriforbund.