Hanekamp om miljø

GEIRANGER (Dagbladet): - Du får bare fisle med byggeplankene dine, du, så får andre (les:Bellona) ta seg av klimaproblemene, sa Bellona-gründer Fredrik Hauge til sin rival i miljøkampen, Kurt Oddekalv. De to braket sammen i en miljø-duell som minnet mest om en hanekamp på Frps landsmøte i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Oddekalv gikk i sine angrep på Hauge og Bellona så langt som til å hevde at Bellonas og den russiske marineoffisereren Nikitins rapport om atom-faren på Kola var spionasje slik Niktin ble anklaget for. Hauge nøyde seg med å svare at Nikitin er frifunnet av den russiske høyesterett.

Ulike

Kurt Oddekalv som har opprettet og leder Norges Miljøvernforbund har i flere år vært miljøpolitisk rådgiver for Frp. Hans tilnærming til miljøproblemene framstår som mer hverdags-rettet og praktisk håndterbare for enkeltmennesket enn Bellonas ambisjoner. Mens Hauge opererer internasjonalt med kontorerer i flere land i kamp mot utslipp av klimagasser og atomavfall, er Oddekalvs virksomhet og perspektiv knyttet opp til gjenbruk, resirkulering, kildesortering og omsetning av brukte byggevarer. Egentlig er dette sider av samme sak, men med to så sterke og debattglade egoer som Hauges og Oddekalvs blir det de er uenige om, totalt dominerende.

Garasje-eksempelet

De er f. eks. begge enige om at utslipp av klimagasser som CO2 er skadelig. Men Oddekalv sliter med å få Frp til å akseptere det. Han gjentok også i går sitt såkalte garasje-eksempel overfor Carl I Hagen:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer