Hangarskip uten havn

Et halvferdig hangarskip slepes i store sirkler på Svartehavet. Sovjets stolthet blir skipet aldri, og heller ikke kasino i Kina som planen deretter var. Nå er skipet og mannskapet på 15 i stedet brikker i et politisk spill mellom Tyrkia og Kina.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det halvferdige krigsskipet «Varyag» stammer fra tidligere Sovjetunionen, men ble i 1998 kjøpt opp av et kinesisk firma som ville taue det til Kina. Tyrkiske myndigheter nekter imidlertid skipet å passere gjennom det travle Bosporosstredet, som forbinder Svartehavet med Middelhavet. Nå er også den kinesiske regjeringen innblandet i forhandlingene om det som etter hvert har utviklet seg til et delikat sikkerhetsspørsmål.

Kinesiske myndigheter nekter å kommentere saken, og har sluttet å betale det nederlandske firmaet som fikk oppgaven med å slepe skipet til Kina. Hver dag øker regningen med 78000 kroner.

Flytende kasino

«Varyag» veier 67000 tonn, er 320 meter langt og 25 etasjer høyt. Skipet ble bygd på 80-tallet som Sovjetunionens svar på den sterke amerikanske flåtemakten. Alt så lovende ut, men da Ukraina erklærte sin selvstendighet 24. august 1991, ble «Varyag» etterlatt i den sørlige havna Nikolajev, uten maskin og uten ror.

Forsøk på å selge skipet mislyktes, inntil et mystisk kinesisk selskap spadde opp 184 millioner. De hadde planer om å innrede et enormt flytende kasino, med 600 hotellrom, museum og diskotek, skriver den danske avisa Politiken.

Dekkoperasjon

Imidlertid viste det seg at firmaet bare var et dekkselskap for et annet. Dette ukjente selskapet tilhørte en tidligere offiser fra Kinas sjøforsvar. Oppdagelsen førte til spekulasjoner om Kina hadde militære planer for hangarskipet. Siden har Tyrkia latt skipet seile sin egen sjø.

<B>POLITISK NØTT:</B> Det uferdige hangarskipet «Varyag» i ei havn i det sørlige Ukraina.