Hannes penger havnet på feil konto

STAVANGER (Dagbladet): Hanne Emberland (27) kom i skade for å oppgi VISA-kortnummeret sitt i stedet for bankkontonummeret da hun skulle sette inn 9000 kroner på egen konto. Pengene, som dermed havnet på feil konto, får hun ikke tilbake.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

27-åringens sparepenger tok veien til feil konto fordi Emberlands VISA-kortnummer tilfeldigvis var identisk med kontonummeret til en bankkunde.

- Ganske fortvilende, og det er lite hjelp å få fra banken. Nå har jeg måttet gå til namsretten for å få tatt arrest i beløpet, forteller lærer Hanne Emberland fra Haugesund til Dagbladet.

- Bedre rutiner

Hun har konto i nettbanken SkandiaBanken, og gikk til sin lokale bank for å overføre pengene. SkandiaBanken har gitt hennes VISA-kort et kortnummer som er identisk med en annens bankkontonummer i samme bank. Og det var kortnummeret Emberland kom i skade for å opplyse til funksjonæren i skranken, som dermed tastet dette inn.

- Banken må da ha rutiner for å hindre slikt samrøre. Jeg har ikke råd til bare å la 9000 kroner forsvinne i løse lufta, sier Emberland.

Fikk mannens navn

- I tilfeldighetenes verden kan slikt skje. I de aller fleste tilfeller vil den andre kunden returnere pengene som vedkommende har mottatt urettmessig, sier Karl Åge Tvedt, leder for avdelingen for kundestøtte i SkandiaBanken, til Dagbladet.

Men Hanne Emberland har fått liten hjelp fra banken. Gjentatte telefonhenvendelser til ulike kundekonsulenter har ikke ført fram. Omsider fikk hun banken til å oppgi navnet på mannen som har fått hennes penger. Banken har også sjøl bedt mannen returnere pengene, men oppnår ingen respons.

Maks uflaks

Mannen skal ha flyttet til Spania, og svarer ikke på henvendelser.

- Skikkelig uflaks, altså, men jeg mener at banken kunne ha gjort mer for å hjelpe meg. Det er tross alt banken som har utstedt kortet og bestemt kortnummeret, påpeker Hanne Emberland.

Banken mener de ikke kan gjøre så mye mer for å hjelpe Haugesund-kvinnen.

- Vi har ingen juridisk rett til å kreve tilbake pengene som er overført til feil konto. Da må kunden gå rettens vei, sier avdelingsleder Tvedt.

Hanne Emberland har også gått til forliksrådet i den kommunen mannen bodde i før han flyttet til Spania. Forliksklagen har ikke gitt tellende resultater, og nå setter hun sin lit til namsretten.

Ikke støtte

Bankklagenemnda kan trolig heller ikke hjelpe den uheldige læreren.

- Dersom kunden har skrevet eller opplyst feil bankkontonummer, er han eller hun i utgangspunktet selv ansvarlig for at pengene har kommet på avveie, sier sekretariatsleder Per Fiskerud til Dagbladet.

Nemnda har i en liknende sak konkludert med at banken ikke kan lastes når kunder oppgir feil kontonummer.

- Så i dette tilfellet er det vanskelig å rette noen bebreidelse mot noen av de involverte bankene. Når Skandiabanken også har hjulpet kunden med å finne fram til den kunden som har mottatt pengene, har den ivaretatt sin omsorgsplikt, sier Fiskerud.

Men banker har selvsagt anledning til å vise raushet og erstatte slike tap.

MÅ KJEMPE: Banken frasier seg ansvaret for at Hanne Emberlands sparepenger kom på avveie. Da mannen som fikk pengene hennes på konto nekter å gi lyd fra seg, går 27-åringen nå til namsretten i håp om å vinne fram.