Håper å berge bilskiltansatte

100 Aetats-plasser kan reddes med litt kreativitet, mener fornyingsministeren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Dagbladet.no skrev nylig at Statens vegvesen planlegger å konkurranseutsette produksjonen av bilskilt.

Dermed kan 100 arbeidsmarkedsplasser forsvinne fra 2007, ettersom det er langtidsledige på attføringstiltak som lager skiltene i dag.

Politiske signaler

Trafikkdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen sier at hun er nødt til å følge lov om offentlige anskaffelser og sette skiltproduksjonen ut på anbud.

Stortingsrepresentant Sigvald Oppebøen Hansen (Ap) frykter at produksjonen av bilskilt forsvinner ut av landet om det settes ut på anbud.

Fornyingsminister Heidi Grande Røys i Moderniseringsdepartementet er ikke glad for at 100 attføringsplasser kan forsvinne som følge av konkurranseutsetting.

- 100 færre plasser er et stort tap i forhold til attføringsbedriftene, sier Grande Røys.

Hun mener det likevel er håp for de langtidsledige og oppfordrer Statens vegvesen til å utvise litt kreativitet og bruke mulighetene som finnes.

Vilkår i anbudet

- EU-domstolen har de siste årene vist stadig større vilje til å vektlegge sosiale hensyn i forbindelse med konkurranseutsetting av oppgaver, sier Grande Røys.

Hun mener at Statens vegvesen kan stille krav i anbudsinnbydelsen at bedriften som vinner oppdraget skal bruke langtidsledige i produksjonen av bilskilt. Forutsetningen for å stille slike krav er at utenlandske bedrifter også kan sende inn anbud med slike vilkår.

- Da kan vi jo ende opp med at ardeidsledige tyskere eller italienere får oppdraget, og ikke norske attføringsbedrifter?

- Ja, det kan selvsagt skje, men jeg tror norske attføringsbedrifter kan konkurrere med utenlandske bedrifter på slike vilkår, sier Heidi Grande Røys.

I dag produseres det omlag 600 000 bilskilt i Norge. Verdien av produksjonen er på rundt 60 millioner kroner.