NY PROBLEMER:  Torsdag redgjøre direktør i Telenor Norge Ingrid R. Lorange og  dekningsdirektør Bjørn Amundsen for feilen som oppstod i telenornettet i pinsen. I dag opplever de nye problemer. 
Foto: Morten Holm / Scanpix
NY PROBLEMER: Torsdag redgjøre direktør i Telenor Norge Ingrid R. Lorange og dekningsdirektør Bjørn Amundsen for feilen som oppstod i telenornettet i pinsen. I dag opplever de nye problemer. Foto: Morten Holm / ScanpixVis mer

- Håper med hele mitt hjerte at det ikke blir så ille som sist

Telenors problemer startet ca 14.30. Bare taletrafikken skal være berørt, ifølge dekningsdirektør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Dette skulle vi vært for uten, er det første dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor sier når Dagbladet får tak i ham på telefon.

Telenor opplever nye problemer, bare en uke etter at de opplevde den mest alvorlige feilen i mobilnettet noen sinne. 

Problemene i dag, startet rundt klokka 14.30. Ifølge dekningsdirektøren fikk de da de første indikasjonene på at det var problemer med mobiltrafikken. 

Usikkert omfang Omfanget av problemene har Telenor foreløpig ikke helt oversikt over.

- Det er usikkert om dette er geografisk avgrenset. De første indikasjonene var at dette gjaldt Vestlandet og nordover, men vi har fått meldinger om problemer også fra andre deler av landet, sier Bjørn Amundsen. 

Så omfattende som sist, da tre millioner mobilkunder opplevde problemer, mener han likevel at det ikke er

- Omfanget er på langt nær så omfattende som sist. Jeg håper med hele mitt hjerte at det ikke utvikler seg til å bli så ille, sier han. 

Dekningsdirektøren sier at det virker som om GSM-nettet er mer berørt enn 3G-nettet. 

Han sier også at det kun er talenettet som er rammet. SMS-trafikken skal gå som normalt. 

I pinsehelgen startet problemene med restarting av en server. Dekningsdirektøren sier at så vidt ham bekjent har det ikke vært en slik restart i dag.

Irriterte kunder Reaksjonene fra Telenors kunder lar ikke vente på seg. De er ikke imponert over teleselskapet eller toppsjefen Jon Fredrik Baksaas som i fjor hadde en inntekt på 18 millioner.

På Telenors Facebook-side er dette noen av meldingene som har kommet så langt:

«Nå IGJEN!, Fortsatt tar Telenor dyrest pris i Norge, Vd'n i telenor plocker ut 18mill, pga överpriser mot sine kunder. Er det sån det skal vare?»

«Er det mulig??????? har full dekning, men kan jo faen ikke ringe.... Skal iallefall ha rabatt på neste regning, hvis ikke bytter jeg!»
 
En annen kunde mener administrerende direktør i Telenor Jon Fredrik Baksaas bør gå fra stillingen sin. Baksaas har fått kritikk den siste uka for å ha vært på ferie under krisa forrige fredag. 

«Ledig stilling: Adm dir i Telenor»