HÅPER PÅ GJENÅPNING: Flyplassen på Rygge ble lagt ned i 2016 etter at Ryanair hadde takket for seg. Nå håper de nye eierne på gjenåpning i 2020. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
HÅPER PÅ GJENÅPNING: Flyplassen på Rygge ble lagt ned i 2016 etter at Ryanair hadde takket for seg. Nå håper de nye eierne på gjenåpning i 2020. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Eierne samtaler med et tosifret antall flyselskaper om gjenåpning på Rygge

Håper på gjenåpning: Rygge-eierne snakker med et tosifret antall flyselskaper

Har ikke gitt opp flyplassplanene, skriver Moss Dagblad.

Moss Dagblad melder onsdag at Rygge Sivile Lufthavn (RSL) har satt av mer ressurser enn før til å få gjenåpnet flyplassen.

Ifølge Espen Ettre, styremedlem i selskapet, jobber nå to personer med å få på plass avtaler med flyselskaper.

- De er i kontinuerlig og løpende kontakt med et tosifret antall flyselskaper, sier Ettre til Moss Dagblad.

Han sier at det vil behøves minst seks eller sju daglige ankomster og avganger (såkalt «turnarounds») for å få det hele til å lønne seg.

Fortsatt optimister

Investeringsselskapet Jotunfjell Partners kom i 2017 overraskende inn som nye eiere i RSL, etter at de tidligere eierne Orkla og Olav Thon hadde kastet kortene.

I motsetning til de tidligere eierne mente Jotunfjell Partners at det er mulig å gjenoppta flyplassdrift på Rygge.

MÅTTE UTSETTE PLANER: Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn har tro på at det skal la seg gjøre å åpne flyplassen på Rygge ved Moss i 2020. Foto: Bjørn Sigurdsøn/NTB Scanpix
MÅTTE UTSETTE PLANER: Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn har tro på at det skal la seg gjøre å åpne flyplassen på Rygge ved Moss i 2020. Foto: Bjørn Sigurdsøn/NTB Scanpix Vis mer

Den troen har de nye eierne beholdt - selv om målet om å starte i 2019 i fjor ble utsatt til 2020.

- Det er en tung jobb, men vi er fremdeles optimistiske, sier Ettre til Moss Dagblad.

- Sliter med avgift

Mens Orkla og Olav Thon mente det ikke ville la seg gjøre å drive flyplass på Rygge med flypassasjeravgiften, er Jotunfjell Partners mindre kategoriske.

I statsbudsjettet legges det nå opp til nye satser for avgiften fra 1. april, med 75 kroner per passasjer innen Europa og 200 kroner for reiser ut av Europa – mot en «flat» avgift på 83 kroner i dag.

- Vi sliter med avgiften. Vi har foreslått til flere politikere og Finansdepartementet å gjøre en annen vri. Vi har foreslått at den halveres for de små flyplassene, mens bare de fire største flyplassene betaler full avgift. Det har vi ikke fått gehør for, sier Espen Ettre til Moss Dagblad.