Håpet svinner etter båtforliset i Kina

Over 400 personer skal fremdeles være fanget i det forliste skipet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det har vært en kamp mot klokka etter at en båt med over 450 passasjerer havarerte på Yangtze-elva i Kina i går.

- Det er et kappløp mot tida, sier landets transportminister Yang Chuangtang til BBC.

Forliset ligger an bli den største skipskatastrofen i Kina på nesten 70 år.

Bare 14 reddet Rundt halvannet døgn etter at skipet gikk ned er dødstallet ifølge tv-kanalen CCTV oppe i 18.

14 personer er reddet, blant dem kapteinen og maskinsjefen.

De var blant de aller første som forlot den kinesiske ferja etter kantringen klokka 21.28 lokal tid i går kveld.

Sammen med fem andre som kom svømmende i land, var det kapteinen og maskinsjefen som fortalte hva som hadde skjedd. Ifølge deres forklaring var det en tornado eller syklon som hadde truffet skipet.

Begge ble pågrepet av kinesisk politi, men det har ikke kommet fram i kinesiske medier hvorfor de sitter i arrest.

4600 hjelpearbeidere Mer enn 200 dykkere jobber på spreng i håp om å finne flere overlevende.

Totalt bidrar mer enn 4600 personer i arbeidet, skriver CCTV.

Det er dårlig vær i området.

FORLISTE: En båt med 258 passasjerer forliste i Yangtze-elva i Kina i går. Så langt er det bare funnet 18 overlevende. Foto: Liu Yu / Sipa Asia) Vis mer

Det ble ifølge Sky News hørt lyder fra det forliste skipet på tirsdag, men det er hittil ikke kjent om det har vært kontakt med overlevende også onsdag.

Ventet 2,5 timer Foreløpig etterforskning viser at redningsmannskap ikke var ute ved det det tåketette og bekmørke havaristedet før to og en halv time etter ulykken.

Det er klart at skipet med fire dekk hadde sertifikatene i orden. Det var godkjent for over 500 passasjerer.

Og det var livvester til alle, men åpenbart til liten eller ingen nytte.

Mange av passasjerene sov da skipet begynte å krenge og var snudd opp ned i løpet av to minutter.

Skipet er bygd i 1993, og har vært oppgradert og nysertifisert i løpet av de siste årene. Og rederiet skal ikke ha hatt noen ulykker siden oppstarten i 1981.