Håpet svinner for Gardermobanen

Norges Vassdrags- og Energiverk sier nei til bruk av vanninfiltrasjon som tettingsmetode. Dermed er sjansen mindre for at NSB Gardermobanen AS kan ta i bruk Romeriksporten til åpningen av den nye hovedflyplassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går fikk NSB Gardermobanen en skikkelig nesestyver, og selskapet må nå revurdere sin selvpålagte framdriftsplan for tunnelen. Styret i NSB Gardermobanen satt i møte i går kveld, men først i dag blir det bestemt hva NSB skal gjøre. Informasjonsdirektør Ole Narvesen i NSB Gardermobanen medgir at NVEs standpunkt setter fart på beredskapsplanene for NSBs alternative togtransport til Gardermoen. Nå kommer også kravene fra politisk hold om iverksetting av regjeringens egen beredskapsplan. Leder i samferdselskomiteen, Oddvar Nilsen (H), krever at samferdselsminister Odd Einar Dørum iverksetter sin egen plan om busstransport til Gardermoen.

NVE anbefaler ikke vanninfiltrasjon som tettingsmetode i Romeriksporten. De kritiserer også at vannbalansen i Østmarka ikke er stabilisert på et tilnærmet naturlig nivå, og har gitt NSB Gardermobanen frist til 31. desember 1999 for å oppfylle konsesjonsvilkårene.