Håpløse aksjoner

Det er ikke vanlig at regjeringen møter organisasjoner mens ulovlige aksjoner eller streiker pågår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det var på tide Oslo-politiet satte foten ned for lastebileiernes sabotasjeaksjoner på byens innfartsveier. I tre dager har disse aksjonene blant en uorganisert gjeng av misfornøyde lastebileiere fått pågå uten at politiet har grepet inn. Det ville aldri skjedd hvis andre interessegrupper hadde gjort noe tilsvarende. Aksjonene er verken sivil ulydighet eller vanlige demonstrasjoner. Det har nå politiet endelig innsett.
  • Men i dag skal også Norges Lastebileier-Forbund i aksjon. De skal stenge grenseoverganger og havner, og i noen fylker skal de la bilene stå. Dette gjør de selv om de er innvilget samtaler med finansminister Gudmund Restad fredag. Det er ikke vanlig at regjeringen møter organisasjoner mens ulovlige aksjoner eller streiker pågår.
  • Alt dette oppstyret skyldes en økning av dieselavgiften på 46 øre literen. Av dette er 25 øre en ren miljøavgift, som vil falle bort når den miljøvennlige dieselen er i handel. Avgiften skal være en pådriver for at oljeselskapene sørger for å skaffe seg den. Men lastebileierne krever å få satt ned avgiftene med et par kroner literen, for å komme ned på nivå med de andre nordiske landene. Det kan de bare glemme.
  • Det finnes faktisk regler for hvor mye diesel som kan tas med til Norge. På andre områder er regler til for å overholdes. Skal trailertrafikken være et unntak? Næringens egne folk nekter å innse at myndighetene må ta hensyn både til miljø, trafikksikkerhet og en helhetlig transportpolitikk. Vi har bundet oss til internasjonale avtaler om forurensende utslipp. Vi ønsker at mer godstransport skal over til jernbane. Trafikkulykkene koster samfunnet enorme summer, for ikke å snakke om de menneskelige tragediene. Tunge vogntog er sterkt overrepresentert på denne statistikken.
  • Det ville være enestående hvis lastebileierne vinner fram med denne typen aksjoner mot et statsbudsjett som for lengst er vedtatt. Det er andre og mindre ressurssterke grupper i samfunnet som burde stå lenger framme i den køen. Men de er ikke så høylytte.