SV-topp ut mot Høyre-forslaget om bompengepause:

- Happy-hour for utslippsbiler

Prisen for tre gratis timer i bomringen er mellom 2,4 og 4,1 milliarder kroner. SVs listetopp Sunniva Holmås Eidsvoll spør hvor Høyre vil kutte i Oslopakke 3.

MÅ KUTTE: Høyres tar fra kollektivsatsingen og gir til de som forurenser med bil, mener SVs listetopp Sunniva Homås Eidsvoll. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen
MÅ KUTTE: Høyres tar fra kollektivsatsingen og gir til de som forurenser med bil, mener SVs listetopp Sunniva Homås Eidsvoll. Foto: Marius Nyheim KristoffersenVis mer

- Høyres forslag om såkalt bompengepause slår beina under Oslopakke 3. Dette er ikke noe annet enn en happy-hour for forurensende utslippsbiler, sier Holmås Eidsvoll til Dagbladet.

- Samlet er det snakk om mellom 2,4 og 4,1 milliarder kroner for avtaleperioden fra 2020 til 2036. Til sammenlikning er nytt signalanlegg for T-banen beregnet å koste 3,58 milliarder kroner, sier Holmås Eidsvoll.

SVs listetopp til kommunevalget, mener det er hevet over tvil at resultatet av Høyres bompause vil bety kutt i kollektivsatsingen.

- Høyres argumenter om at det er mulig å kutte inn på prosjektene holder ikke. Vi jobber kontinuerlig med å se på kostnadene. Men dette forslaget har en så høy prislapp at det ikke holder med innsparinger her og der, sier Eidsvoll Holmås.

Fantasiløst

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg slår hardt tilbake. Høyre har nemlig også regnet på sitt eget forslag, og kommet til de samme summene som SV.

- Brutt ned på årlig kostnad, snakker vi om cirka 200 millioner kroner. Det er en beskjeden kostnad som utgjør mindre enn 5 prosent av de årlige inntektene i Oslopakke 3. Man skal være nesten enestående idéfattig for ikke å klare å finne innsparinger i den størrelsen, sier Lae Solberg.

Han nevner trikk i tunnel i Ekebergåsen og flytting av trikketraseen på Frogner som to eksempler på kostnader som Høyre vil kutte, uten at det vil gå ut over kollektivtilbudet.

Frykter tilpasning

Sunniva Holmås Eidsvoll mener at Høyre-forslaget ikke bare er alt for kostbart. Hun er også bekymret for at flere bilister vil tilpasse seg og flytte tidspunktet for når de kjører.

BOMPENGER: 17. januar i år ble den nye regjeringsplattformen presentert på Granavollen på Hadeland. Dette sa Frp-leder Siv Jensen om bompengegjennomslagene de fikk i den nye plattformen. Video: Høyre. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

- Vi vet ikke hvor mange som vil tilpasse seg, men vi må legge til grunn at en happy hour vil ha en slik effekt. Her er det et stort usikkerhetsmoment ved regnestykket, og usikkerheten trekker i retning av enda mindre penger til kollektivtrafikken, sier hun.

- Tøys, mener Lae Solberg, som viser til at rushtidsavgiften har hatt minimal innvirkning på kjøremønsteret i hovedstaden.

- Rushtida slutter før klokka 17. Det er nettopp derfor vi har satt 17 som startpunkt for bompengepausen. Forslaget gjør det ikke billigere å kjøre til jobben. SV viser en nedlatende holdning til alle som er avhengig av bil for å kjøre unger til fritidsaktiviteter eller som skal besøke eldre familie på sykehjem. Skal du mange steder på en kveld, er det ikke alltid kollektivtilbudet passer, sier han.

- Har dere ingen medfølelse med folk som er avhengig av bil for å få logistikken til å gå opp i tidsklemme-hverdagen, Holmås Eidsvoll?

- Jo, selvfølgelig har vi det. Det er derfor SV foreslår økte bussavganger - med avganger hvert tiende minutt i ytre by i rushtida og hvert femte minutt i sentrum, kontrer SVs listetopp.

- Ikke troverdige

Lae Solberg mener på sin side at SV har lite å fare med når de rykker ut mot Høyres bompengepause.

IKKE TROVERDIG: Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg hevder SV har null troverdighet når de er bekymret for kollektivsatsingen i Oslopakke 3.
IKKE TROVERDIG: Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg hevder SV har null troverdighet når de er bekymret for kollektivsatsingen i Oslopakke 3. Vis mer

- SV er et av de partiene som bare av og til er for Oslopakke 3. Ja, de har vært for de siste tre åra, men ikke tidligere. Dette er en omfattende avtale som har gjort det mulig å gjennomføre den store satsingen på kollektivtrafikk som Høyre og Venstre startet, og hvor vi er avhengig av langsiktige partnere. SV har null troverdighet når de er bekymret for kollektivsatsingen i Oslopakke 3, sier han til Dagbladet.

- Høyres forslag slår beina under byrådets satsing og den retningen vi har klart å ta Oslo. For første gang var det i fjor flere som kjørte kollektivt enn som kjørte bil, og vi har fått ned farlig luftforurensning. Høyre vil gjøre det lettere å forurense med bil, og da vil flere gjøre det, sier Holmås Eidsvoll.

Mange kjenner på det

På spørsmål om hvordan SV skal finansiere flere bussavganger all den tid Oslopakke 3 allerede er underfinansiert, sier Homås Eidsvoll:

- Oslopakke 3 må reforhandles. 90 prosent går i dag til kollektivtrafikk. De siste fire åra har vi styrket avgangene i kollektivtrafikken og den satsingen må fortsette. Det er mange som kjenner på at dersom de skal la bilen stå, må de ha et enda bedre kollektivtilbud. Og det er det vi jobber for.

VALGOMATEN: Bjørn Revil, førstekandidat FMB Oslo, testet Dagbladets valgomat. Reporter: Mats Rønning. Video: Nicolai Delebekk Vis mer