SV-topp ut mot Høyre-forslaget om bompengepause:

- Happy-hour for utslippsbiler

Prisen for tre gratis timer i bomringen er mellom 2,4 og 4,1 milliarder kroner. SVs listetopp Sunniva Holmås Eidsvoll spør hvor Høyre vil kutte i Oslopakke 3.

MÅ KUTTE: Høyres tar fra kollektivsatsingen og gir til de som forurenser med bil, mener SVs listetopp Sunniva Homås Eidsvoll. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen
MÅ KUTTE: Høyres tar fra kollektivsatsingen og gir til de som forurenser med bil, mener SVs listetopp Sunniva Homås Eidsvoll. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Høyres forslag om såkalt bompengepause slår beina under Oslopakke 3. Dette er ikke noe annet enn en happy-hour for forurensende utslippsbiler, sier Holmås Eidsvoll til Dagbladet.

- Samlet er det snakk om mellom 2,4 og 4,1 milliarder kroner for avtaleperioden fra 2020 til 2036. Til sammenlikning er nytt signalanlegg for T-banen beregnet å koste 3,58 milliarder kroner, sier Holmås Eidsvoll.

SVs listetopp til kommunevalget, mener det er hevet over tvil at resultatet av Høyres bompause vil bety kutt i kollektivsatsingen.

- Høyres argumenter om at det er mulig å kutte inn på prosjektene holder ikke. Vi jobber kontinuerlig med å se på kostnadene. Men dette forslaget har en så høy prislapp at det ikke holder med innsparinger her og der, sier Eidsvoll Holmås.

Fantasiløst

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg slår hardt tilbake. Høyre har nemlig også regnet på sitt eget forslag, og kommet til de samme summene som SV.

- Brutt ned på årlig kostnad, snakker vi om cirka 200 millioner kroner. Det er en beskjeden kostnad som utgjør mindre enn 5 prosent av de årlige inntektene i Oslopakke 3. Man skal være nesten enestående idéfattig for ikke å klare å finne innsparinger i den størrelsen, sier Lae Solberg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer