SKIPSFART: Skipsmegler Simen Dobloug Løkken har aldri opplevde maken til dårlig fraktmarked. Foto: Finansavisen
SKIPSFART: Skipsmegler Simen Dobloug Løkken har aldri opplevde maken til dårlig fraktmarked. Foto: FinansavisenVis mer

Har aldri opplevd makan

- Nå har rederne,operatørene og meglerne det vondt, sier den Singapore-baserte skipsmegleren Simen Dobloug Løkken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Skipsfartsnasjonen Norge står overfor store utfordringer. Supplybåter seiler fra verft og direkte i opplag. Rigger blir sendt i opplag og tørrlasteskip har aldri hatt lavere rater.

Fraktratene for tørrlasteskip, såkalte bulk-skip, uttrykt som en indeks - Baltic Dry Index - nådde toppen på 11793 poeng den 20. mai 2008. Siden det har fraktratene falt 96 prosent, til under 500 og i dag det laveste noensinne.

Et av verdens største tørrlastrederie, Det John Fredriksen-kontrollerte Golden Ocean, faller over 6 prosent på Oslo Børs i dag, har falt 60 prosent på Oslo Børs i år og 96 prosent fra toppen.

Svakeste på ti år Historisk er fjerde kvartal det beste i løpet av året, men i år er det annerledes. For første gang siden 2005 ligger det an til lavere tørrlastrater i fjerde enn i tredje kvartal, skriver Finansavisen i dag.

- I løpet av mine åtte år i bransjen har jeg ikke opplevd maken. Alle som har med tørrlastmarkedet å gjøre lider, og det er ingen tegn til bedring, sier nordmannen Simen Dobloug Løkken i det danske skipsmeglerfirmaet Wonsild til avisen.

Nå står han midt oppe i et elendig tørrlastmarked. Markedsnedturen forklares med unormalt lav kinesisk import, spesielt av jernmalm og kull - råvarer landet har nok av på lager.

- Kinesisk import av kull og andre råvarer har forandret seg betraktelig. Nå tar de heller inn kull via tog fra Mongolia, istedenfor sjøveis fra Indonesia. Lavere veksttakt gjør de bekymret for å bygge opp lagrene, og lavere vekst, sier Dobloug Løkken.

Megleren forteller at det for første gang oppleves meningsfullt for rederne å seile tomme fra India til Mexicogulfen, sammenlignet med å gå fra Brasil og Argentina tilbake til Østen.

Reddet av indisk vekst Mens kineserne har satt på bremsene, er det India som sørger for at tørrlastnæringen holder hodet over vannet.

Han forteller at tørrlastrederiene er ekstremt avhengig av India og at det uten indisk import hadde vært bortimot gratis å sende tørre varer med skip.

Megleren forteller også at han, i motsetning til ved tidligere nedturer, ikke ser lys i enden av tunnelen. Begrunnelsen er overkapasiteten av skip, og redere som ikke vil sende gamle skip til opphugging.

Flere økonominyheter - Etter min mening burde han gå av
Stordalen tør ikke droppe bacon
Baltic Dry-indeksen faller under 500