Har avslørt de siste sekundene før flykrasjen

Sju sekunder før: Prøver å øke farten. Fire sekunder før: Steilealarmen går. Halvannet sekund før: Prøver å avbryte landing.

FLAMMEHAV: Det oppsto en stor brann etter krasjlandingen på flyplassen i San Francisco. Bildet er tatt av en av passasjerene og gjengitt med tillatelse. Foto: Privat
FLAMMEHAV: Det oppsto en stor brann etter krasjlandingen på flyplassen i San Francisco. Bildet er tatt av en av passasjerene og gjengitt med tillatelse. Foto: PrivatVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sjefen for den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) Deborah Hersman avslørte i kveld hva som hadde skjedd i sekundene før Asiana Airlines flight 214 krasjlandet på rullebanen på flyplassen San Francisco, melder nyhetsbyrået AP.

Sekundene før På en pressekonferanse fortalte hun at besetningen rundt sju sekunder før det smalt skal ha økt farten da de innså at den var for lav. Vanlig fart for landing skal ifølge myndighetene være 137 knop, altså over 250 kilometer i timen. Ulykkesflyet kom i langt lavere hastighet.

De skal også ha innsett at høyden var for lav.

Fire sekunder før ulykken skjedde, skal en varslingsalarm for steiling ha gått, og bare halvannet sekund før det smalt, skal pilotene ha forsøkt å avbryte landingen.

Men før det skal det ikke ha vært indikasjoner på noen problemer overhodet, forteller Hersman.

- Kunne vært mye verre To kinesiske jenter, 16-åringene Ye Mengyuan og Wang Linjia, mistet livet etter ulykken. Rundt 16 andre skal fremdeles ligge bevisstløse på sykehus.

- Jeg tror vi skal være takknemlige for at tallene ikke er verre når det gjelder døde og sårede. Det kunne gått mye verre, sier Hersman til NBC News.

AVSLØRTE DE KRITISKE SEKUNDENE NTSB-sjef Deborah Hersman avslørte at besetningen hadde store problemer i sekundene før krasjlandingen. Foto: Reuters/Stephen Lam/NTB Scanpix
AVSLØRTE DE KRITISKE SEKUNDENE NTSB-sjef Deborah Hersman avslørte at besetningen hadde store problemer i sekundene før krasjlandingen. Foto: Reuters/Stephen Lam/NTB Scanpix Vis mer

Hele halepartiet ble revet av i krasjlandingen, og flyet begynte deretter å brenne kraftig. De to som omkom, satt bakerst i flyet og skal blitt funnet utenfor flykroppen.

Bilder og videoer av det brennende flyet dukket raskt opp på sosiale medier etter ulykken, og overlevende la selv ut meldinger om hva som var skjedd. På bildene kunne man se tykk røyk velte opp fra flyvraket. Da brannen var slukket, viste fjernsynsbilder at flammene hadde svidd seg gjennom store deler av taket.

- Men det man ikke ser på bildene, er de store skadene innvendig, sier Hersman til CNN.

Piloten skal avhøres Ifølge Hersman er etterforskere allerede på plass i San Francisco for å undersøke flyvraket, skriver NTB. Både ferdskriveren og taleregistratoren er funnet.

- Vi håper det er nyttige opplysninger på disse, sier Hersman til ABC.

Etterforskerne vil også avhøre flygeren.

GIR SVAR: Disse boksene gir svar på hva som skjedde i sekundene før ulykken. Foto: AP Photo/NTSB/NTB Scanpix
GIR SVAR: Disse boksene gir svar på hva som skjedde i sekundene før ulykken. Foto: AP Photo/NTSB/NTB Scanpix Vis mer

Ifølge Asiana Airways er det ingenting som tyder på at ulykkesflyet hadde problemer med motorene før krasjlandingen. Selskapets toppsjef Yoon Young-doo vil ikke spekulere på om krasjen skyldes feil hos piloten.

- Inntil videre bekrefter vi at det ikke var noen problemer som ble forårsaket av 777-200-flyets motorer, sa Yoon da han møtte pressen på selskapets hovedkontor i Seoul i dag.