Har betalt ut 450 mill. på seks måneder etter legetabber

Staten har fått fart på pengesekken igjen.

GODE RESULTATER: Direktør i Norsk pasientskadeerstatning (NPE), Rolf Gunnar Jørstad, er godt fornøyd med økte utbetalinger og raskere behandlingstid etter feilbehandlinger i helsevesenet. Foto: Asle Hansen / Dagbladet
GODE RESULTATER: Direktør i Norsk pasientskadeerstatning (NPE), Rolf Gunnar Jørstad, er godt fornøyd med økte utbetalinger og raskere behandlingstid etter feilbehandlinger i helsevesenet. Foto: Asle Hansen / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har i første halvår av 2013 en markant økning i erstatningsutbetalinger til pasienter og pårørende

- Det er positivt at utbetalingene nå er oppe på tidligere nivå, dette er viktig for brukerne våre som er tilkjent og venter på erstatning, sier direktør i NPE Rolf Gunnar Jørstad på pasientskadeordningens hjemmeside.

For i fjor gikk ikke alt på skinner. I 2012 tok det lenger tid enn forventet å utbetale erstatninger i saker der det var fastslått at pasienten har rett til erstatning.

Interne problemer løst Årsaken til dette var interne forhold knyttet til kapasitet og utskifting av sentrale medarbeidere som jobbet med erstatningsfastsetting, opplyser NPE.

Totalt ble det utbetalt i overkant av 706 millioner kroner i erstatninger i fjor, mens det første halvår i år er utbetalt nesten 450 millioner kroner.

- Fortsetter denne utviklingen resten av året, og det har vi grunn til å tro at den gjør, så vil vi sannsynligvis ende på 2011-nivået med et sted mellom 820 og 850 millioner kroner utbetalt i erstatninger i 2013. Det er viktig for brukerne våre at vi nå har minst like god fart og fremdrift i utbetalingene som vi hadde i 2011, sier Jørstad.

Behandlingstida går ned NPE-direktøren er også svært godt fornøyd med at saksbehandlingstida nå er kraftig redusert.

Per utgangen av første halvår har saksbehandlingstiden for de som får erstatning fra NPE, blitt redusert med 100 dager.

- Jeg er glad for at det stadig går raskere for brukerne våre å få svar på søknaden, sier Jørstad og utdyper:

- Særlig er jeg glad for at det nå går vesentlig raskere å få avsluttet saken for dem som har krav på erstatning. Det er selvsagt svært viktig å få avklart de økonomiske følgene av en skade så raskt som overhode mulig, sier han.