Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Har brukt 13 milliarder på valgreklame

Amerikanske tv-seere teppebombes med propaganda i helga. Se hva pengene brukes til!.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Bare de siste fire-fem dagene har republikanerne og demokratene brukt flere titalls millioner dollar på å kjøpe reklameplass på lokale og nasjonale tv-stasjoner, skriver Washington Post.

Før kanalenes reklamedeadline i går var det sendt inn et svimlende antall på rundt 600 nye videosnutter som velgerne i ulike valgdistrikt skal bombarderes med gjennom hele helga - den siste desperate innspurten før kongressvalget på tirsdag.

Negativt fokus

Enkelte av kandidatene er så viktige for partiene eller står i en så utsatt posisjon at det i helga blir svidd av opp til 1,3 millioner dollar på reklame - for én mann.


- Politikk er trolig den eneste bransjen i verden der de bruker mest penger på annonsering når de har det minste antallet kunder å nå fram til, sier Evan Tracey i Campaign Media Analysis Group til Washington Post.

Den siste flommen av valgreklame gjør at den inneværende valgkampanjen passerer to milliarder dollar til denne bruken, nesten 13 milliarder norske kroner. Det er 2,5 milliarder kroner mer enn før mellomvalget i 2004 - og ennå er ikke kampen ferdig.

Mens republikanerne tidligere har ledet kampen om pengestøtte og hatt betydelig større krigskiste, ser partiene nå ut til å stå noenlunde likt også økonomisk. Det betyr at strategene i begge leire nå river seg i håret mens de bestemmer seg for hvilke tv-stasjoner de siste dollarene skal pøses inn i for å vippe et viktig valgdistrikt i deres favør.

Selve innholdet i mange av de politiske reklamesnuttene ville i norsk offentlighet trolig blitt avfeid som usaklig skittkasting og spekulative halvsannheter, mens andre i beste fall er pompøse eller fulle av rettferdig harme. Ifølge San Francisco Chronicle har hele 91 prosent av reklamen til republikanerne og 81 prosent av demokratenes bestått av direkte angrep på motstandere.

KAMP OM MAKTA: Om meningsmålingene holder stikk ligger demokratene an til å få flertall i Representantenes hus, og har også mulighet til å sikre seg Senatet. Det vil republikanerne bruke fryktelig mye penger for å forhindre. Foto: WIKI COMMONS
KAMP OM MAKTA: Om meningsmålingene holder stikk ligger demokratene an til å få flertall i Representantenes hus, og har også mulighet til å sikre seg Senatet. Det vil republikanerne bruke fryktelig mye penger for å forhindre. Foto: WIKI COMMONS Vis mer

Skitne triks

Mens noen få kampanjer faktisk handler om politiske saker, som Irak-krigen og stamcelleforskning, er resten preget av karakterangrep og stempling av rivaler som uetiske, skandalabefengte - eller verre. Som denne, der den demokratiske New York-kandidaten Michael Arcuri med dramatiske grep knyttes til en angivelig oppringning til en sextelefon på skattebetalernes regning:

Det republikanerne ikke nevner er at en telefonutskrift enkelt dokumenterer at «sex-oppringningen» bestod i at en ansatt i staben til Arcuri tastet feil retningsnummer - for så å legge på røret og taste riktig. Feilen kostet skattebetalerne sju kroner...

Det skal imidlertid godt gjøres å overgå Vernon Robinson, en republikaner som har gått så langt i reklamespråket at han har fått vist dette mildt sagt kontroversielle resonnementet - gratis - på Fox News, landets største nyhetskanal:

Selv om republikanerne framstår som de mest aggressive, går ikke demokratene av veien for tvilsomme påstander. I en kampanje mot republikaneren Clay Shaw i Florida anklages han for å ha deltatt i en «drug deal» (kan bety «narkohandel»), da han skal ha profittert på legemiddelaksjer ved å selge dem etter å ha stemt for en reseptplan i helsetjenesten. Men politikeren deltok aldri i noen beslutning som kunne favorisert hans aksjer.

•  Her kan du se minst 127 av valgkampvideoene!

Twilight Zone

Som Dagbladet.no tidligere har skrevet, så har blant annet den enorme misnøyen med Bush\' håndtering av Irak-krigen snudd mye på hodet i valgkampen. Demokratene har satset tungt på å klistre alle republikanske kandidater til Bush, noe som ser ut til å fungere. Vanligvis er det kandidatene selv som vil framheve tette bånd til en sittende presidenten.

image: Har brukt 13 milliarder på valgreklame


De som på generelt grunnlag lurer på om de skal velge republikansk eller en demokrat, blir heller ikke nødvendigvis klokere de neste dagene.

Sue W. Kelly (R) som stiller til Representantenes hus skryter i sine nye reklamer om stemmegivning for ren luft og rent vann - og motstanden til en energiplan ført i pennen av partifellen George W. Bush. Samtidig angriper Idaho-demokraten Larry Grant sin republikanske motstander for skatteøkninger.

For å si det forsiktig: Førstnevnte parti er ikke kjent for miljøvern, og demokratene pleier ikke å preke skattekutt. Det har også vakt oppsikt at det mest intense budskapet til den demokratiske kandidaten Stephanie Herseth i South Dakota er at hun har styrket nasjonal sikkerhet - normalt et helrepublikansk domene.