Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Har brukt én mrd i Vardø

Til ingen nytte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ved Svartnes utenfor Vardø er det brukt mer enn én milliard kroner i infrastruktur for framtida.

Men Svartnes er stein dødt i dag.

- Var det ingen mening bak det? Vardø-ordfører Rolf Einar Mortensen krymper seg og skuer mot de tomme bygningene til West Fish Aarsæther.

I en radius av en halv kilometer rundt ordføreren er det bygd flyplass og en undersjøisk tunnel. Havna er mudret opp innenfor to moloer og langs den oppfylte Svartnes-fjæra ruver et moderne kaianlegg med tomme industritomter.

- Her ligger fabrikken som skulle bli Vardøs velsignelse. Nå er den årsaken til at vi sliter så hardt. Her er ingen aktivitet. Bare to slitne russertrålere som venter på kvote, sier Ap-ordføreren ettertenksomt og skotter mot desemberblåsten.

Kollaps

Det var her på Svartnes at det Ålesund-baserte fiskerikonsernet West-Fish Aarsæther fant svaret på usikker råstofftilgang for fiskeindustrien. Med den beste tilgjengelige teknologi skulle konsernets flaggskip tine frossent råstoff, bearbeide filetene fra småfisken som flommet inn over Nord-Norge fra russiske trålere, og selge den i et stigende hvitfiskmarked. Men før planene om framtidas superanlegg ble satt ut i livet, hadde kinesiske manuelle fabrikkanlegg utkonkurrert høyteknologien på Svartnes.

Sporet av

Kronekursen steg himmelhøyt, og fabrikken virket ikke. Etter bare ti måneders drift var det slutt for West Fish Aarsæther i Vardø.

- Det var et science fiction-anlegg fra ende til annen - et stort lokomotiv som skulle løse alle problemer til evig tid. Men lokomotivet sporet av. Hva skulle vi med et anlegg som bare kunne håndtere fisk på nøyaktig 2,5 kilo, og som trengte 50 tonn om dagen året rundt for å klare seg? Svartnes ble spikeren i kista for industrien i Vardø, og blokkerer fortsatt for nyetableringer, sier kystfisker Odd Bjarne Esbensen til NTB.

149 ansatte ble kastet ut i arbeidsledighet i juni 2002. I tillegg til Svartnes-kollapsen gikk også de øvrige mottakene Aquarius og det tidligere lokalt eide Wøhni-anlegget over ende, og sendte ytterligere et hundretall vardøværinger ut i arbeidsledighet.

66 mill i trygd

Ved inngangen til desember 2004 er det 329 arbeidssøkende i Vardø kunne Aetat fortelle avisa Finnmarken nylig. Av disse er 149 helt uten arbeid, 89 deltidsarbeidende og 23 på tiltak.

- Det gjør meg fly forbannet!, tordner ordfører Mortensen.

Etter turen ut til Svartnes har han fått tallene på hva den vedvarende høye arbeidsledigheten har kostet. På oppdrag fra kommunen har Aetat regnet ut at det etter Svartnes-konkursen er utbetalt 66 millioner kroner i ledighetstrygd til innbyggere i Vardø.

- Tar du med utbetalingene over ulike arbeidsmarkedstiltak, øker summen til 75 millioner kroner. Jeg er rystet. 75 millioner for at folk ikke skal gjøre noen ting. Dette er en enorm sløsing med offentlige midler. Kom ikke å si at pengene tas fra ulike budsjetter. Det holder bare ikke. Vi må kunne se ting i sammenheng, sier Mortensen.

Interessent

Han har til nå trodd at det dreide seg om rundt 30 millioner kroner, og hevdet at han skulle klare å få Vardø-samfunnet opp å gå med halvparten. Et annet millionbeløp dukker opp i ordførerens munn. Det er de 20 millioner kronene Innovasjon Norge krevde for Svartnes-anlegget da fiskeriselskapet Royal Greenland ville overta for ett år siden. Innovasjon Norge (tidligere SND) var

tungt inne finansieringen i West-Fish Aarsæters Svartnes-satsing og sitter som største kreditor med avgjørelsen om hva som skal skje med konkursboet.

- Royal Greenland ville ikke betale mer enn 15 millioner for anlegget, men var villige til å satse opptil 100 millioner i Vardø dersom de fikk tilslag på Svartnes. Innovasjon Norge satte seg på bakbeina. De skulle ha over 20 millioner for industriskallet og veltet planene om ny drift. Nå er de rede til å selge innmaten til lavkostland. Jeg frykter de stripper anlegget bit for bit, mens vi sitter igjen med ingenting, sier Mortensen bistert.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media