Flybransjen:

- Har dokøen mer eller mindre oppe i lunsjfatet

- Tror ikke passasjerene forstår helt hva arbeidshverdagen vår egentlig innebærer, sier Rene-Charles Gustavsen i Norwegian Kabinforening.

NATURLIG TRANGT: - Det er bransjens natur, sier fagforeningsleder.
NATURLIG TRANGT: - Det er bransjens natur, sier fagforeningsleder.Vis mer

I Dagbladet gikk leder i Norsk Kabinforening, Pål Røine, tidligere i juli ut med ramsalt kritikk mot SAS og arbeidsforholdene de jobber under i lufta hver dag.

Han fortalte om en hverdag der de ansatte må sitte og spise mer eller mindre i dokøen, og klager som faller på steingrunn hos selskapet.

Leder i Norwegian Kabinforening, Rene-Charles Gustavsen, vil ikke rette liknende kritikk mot Norwegian, men erkjenner at de også jobber under krevende forhold.

To kvadratmeter pauserom

- Når det gjelder de maskinene vi flyr som er varianter av Boeing 737-800, så har vi svært begrenset med plass. Bak i kabinen har vi et område der vi kan trekke for ei gardin, men foran ligger jo passasjertoalettet bak denne gardina, sier han.

Han forteller at de gjennom lange arbeidsdager må nøye seg med pauser på små områder.

- Det hender at vi også har dokøen mer eller mindre oppe i lunsjfatet, og får kommentarer som: «Jøss, dere har da lite plass her.» Jeg tror nok ikke folk helt skjønner hvilke arbeidskår vi har, sier han.

Bransjens natur

Gustavsen sier de har tidligere også har hatt utfordringer med fulle søppelposer som blir stående der crewet har mulighet til å hvile, men at dette er det blitt bedre skikk på.

- Selskapet har jobbet med å få søppeltraller som skal ha plass til all søpla som samles opp i løpet av en flygning, men det er ikke alltid det går, sier fagforeningslederen.

Han sier selskapets første prioritet vil være passasjerenes reiseopplevelse.

- Det er ikke alltid lett å være crew, men det er nå denne bransjen vi har valgt. Vi er transportører og i et sosialt serviceyrke. At det er trangt er litt bransjens natur, sier han.

- Vi har ingen intimsone. Den forsvinner når vi tar på uniformen.

Krevende

Han vil ikke kommentere de interne samtalene kabinpersonalet har med selskapet, men sier på generell basis at han gjerne skulle sett at kabinpersonalet rundt omkring blir tatt mer med i vurderingene når nye fly utformes.

- Men dette er et vanskelig område, også for selskapene, sier han.

Sissel Vian er leder i Parat Kabinforbund, der Norwegian Kabinforening også er medlem. Hun bekrefter langt på vei det Gustavsen sier.

- Dette er en åpenbart krevende arbeidsplass. Lange dager i et varmt fly er ikke bare enkelt å håndtere, sier Vian.

Hun peker på at forholdene vil variere fra avtale til avtale fra arbeidsplass til arbeidsplass, og at det er vanskelig for Parat og si noe spesifikt om konkrete forhold hos de enkelte selskapene.

Nært samarbeid

I en e-post til Dagbladet sier Norwegian at passasjerer og ansattes sikkerhet kommer først .

- Et konkret eksempel er et økt fokus på håndbagasjereglene slik at passasjerer ikke tar med seg for mye håndbagasje. Dette skal gjøre arbeidshverdagen lettere for våre kabinansatte, skriver kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson.

Hun peker også på at det de har soveplasser for crewet på sine lange flygninger med Dreamliner maskinene og at de alltid har flere tilgjengelige seter for kabinpersonale på flygningene deres.

- Vi har lokale basesjefer på alle våre hjemmebaser som er tilgjengelig for sine respektive basemedlemmer dersom de vil gi innspill til arbeidsmiljøet om bord. Det er et nært og godt samarbeid med personalledelsen, fagforeninger og verneombud, sier Mannion-Gibson.