Turistinvasjonen:

Har fått nok: - Husene blir fulle av sot

Lokalbefolkningen i Gamle Stavanger er lei de store cruiseskipene som fjerner all utsikt.

CRUISETURISME: Mange av de som bor i området Gamle Stavanger plages av cruiseturismen der. Foto: Kristian Ridder-Nielsen. Video: Angelica Hagen. Reporter: Angelica Hagen / Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

STAVANGER (Dagbladet): - Det er ikke sånn at vi ikke vil ha skip eller turister her. Vi vil bare ikke ha det i middagstallerkenen, sier Bernt Posch.

To svære cruiseskip har fraktet med seg tusenvis av turister til Stavanger denne julidagen. Haugevis av folk talende på engelsk, spansk og tysk tusler ut fra skipene og opp brusteinene som leder til Gamle Stavanger.

RETT PÅ: Bernt Posch ser rett inn i cruiseskipet fra huset sitt. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
RETT PÅ: Bernt Posch ser rett inn i cruiseskipet fra huset sitt. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer

Gamle Stavanger består av 173 vernede trehus fra 1700- og 1800-tallet, og er Nord-Europas best bevarte trehusbebyggelse.

I år skal opp mot 250 cruiseskip ankomme havna i Stavanger. Neste år er det ventet 290 skip og det planlegges for over 300.

Dette får Bernt Posch og de andre beboerne i Gamle Stavanger til å se rødt. De er allerede overlesset med påtrengende turister. Men også skipene i seg selv er en byrde.

Posch bor i Nedre Strandgate og har et av cruiseskipene som nabo. Skipene som ankommer daglig blokkerer utsikten. Han synes det er trist å bo så nærme Vågen uten å egentlig få se den.

- Hele Vågen forsvinner. Det er tragisk, sier han.

TO SKIP: Da Dagbladet var i Stavanger var det to cruiseskip til kai. Det kan også være fire samtidig. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
TO SKIP: Da Dagbladet var i Stavanger var det to cruiseskip til kai. Det kan også være fire samtidig. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer

Mister utsikt

Fra hageflekken foran huset sitt ser han rett inn i de svære cruiseskipene som ligger til kai. Han hører during fra skipene fra morgen til kveld. Klokka 07.45 på morgenen kommer en hilsen på skipsanlegget:

«We are now arriving Stavanger».

- Så kommer det informasjon om Stavanger. Det er så høyt at det ljomer over hele byen. Det er også brannøvelser med tuting som varer i 20 minutter, forteller Posch.

Han har ingen utsikt fra hjemmet sitt før skipene reiser om kvelden.

Flere av de Dagbladet har snakket med i Gamle Stavanger forteller at husene deres blir dekket av sot fra cruiseskipene. De må vaske flere ganger årlig.

- Vi får sot på veggene og må vaske huset flere ganger i året, sier Posch.

FRA BAKGÅRDEN: Bernt Posch sitter heller i bakgården, der han er mer skjermet fra skipene og turistene. Likevel titter skipet opp. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
FRA BAKGÅRDEN: Bernt Posch sitter heller i bakgården, der han er mer skjermet fra skipene og turistene. Likevel titter skipet opp. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer

Han får støtte fra Unni Karoline Bakke, som har bodd i nabolaget i 20 år.

- Mange klager på veggene som blir fulle av sot. De må vaskes hele tida, sier hun.

Tidligere denne måneden ble det kjent at Enova ikke vil støtte et anlegg for landstrøm, som ville ført til at motorene kunne ha blitt skrudd av. Dette har ført til stor skuffelse i det lille nabolaget.

- Vågen forsvinner

Skipene står i havn fra morgen til ettermiddag/kveld omtrent hver eneste dag fra slutten av april til slutten av september.

Unni Karoline Bakke forteller at hun er bekymret for miljøet. Hun sier at det durer fra hjelpemotorene på skipet hele dagen.

- Det er mye forurensing. Noen dager må vi lukke alt av vinduer og dører. Vi kjenner det på lukta, sier hun.

Bakke er svært oppgitt og forteller at skipene ødelegger for trivsel, estetikk og miljø. Hun sier også at det bråker og at de ser vulgære ut.

- Vi kan ikke se over på andre sida. Du blir klaustrofobisk, sier hun.

«NOK ER NOK»: Lokalbefolkningen i Gamle Stavanger har fått nok. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
«NOK ER NOK»: Lokalbefolkningen i Gamle Stavanger har fått nok. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer

- I skygge

Siden Bakke har bodd i Gamle Stavanger i snart 20 år, har hun sett utviklingen i turismen. Hun reagerer på at det ikke er satt noe tak for antall skip - at det bare blir flere og flere.

- Skipene er store og høye. De tar all luft og alt lys. Noen av husene her må ligge i konstant skygge. Smertegrensen for antall skip var nådd for hvert fall ti år siden, sier hun.

Flere av beboerne lurer på hvorfor ikke skipene kan ligge lenger ut i Vågen, og at de som ønsker å gå i land kan fraktes med mindre båter eller busser. Dette gjøres blant annet på store cruiseskip i Karibien.

- Sånn som det er nå, mister vi hjertet av byen, sier Bakke.

Klimaversting

Ifølge en studie fra den europeiske organisasjonen Transport & Environment (T & E) fra juni i år er cruiseskipene klimaverstinger. I tillegg er Norge er et av landene som er verst rammet av forurensing fra skipene.

Her i landet er utslippene av helseskadelig svoveldioksid fra cruisetrafikken fem ganger høyere enn fra all annen skipstrafikk langs norskekysten, viser studien.

Dette er første gang det kommer tall på hvor mye svovel cruisetrafikken slapp ut i norske farvann.

Ifølge rapporten er cruiseskipene blant dem som forurenser aller mest, ikke bare når det gjelder svovel, men også utslippene av nitrogenoksid (NOx) er rekordhøye.

UTEN SKIP: Uten cruiseskip i veien ser man over til andre siden av Vågen. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet
UTEN SKIP: Uten cruiseskip i veien ser man over til andre siden av Vågen. Foto: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer

- Solid økning

Havnedirektør Merete Eik bekrefter at det har vært en solid økning i antall skip fra 2018 til 2019. Hun understreker at de jobber med å fordele skipene over hele året, slik at det kommer færre per måned.

- Vi har jobbet mye med å bli en helårshavn for å minske presset på sommermånedene, sier hun.

Eik sier at det er forståelig at de som bor tett på opplever cruisetrafikken som voldsom.

- Men så er det sånn at Stavanger har ønsket å satse på cruise, og ser vi på hva vi har fått til har det vært en fantastisk utvikling, sier hun.

I tillegg til flere skip har antall passasjerer fra 2018 til 2019 økt med 40 prosent.

- Dette er fordi skipene som kommer er større og tar flere passasjerer. Vi jobber for å ikke ha mer enn 9000 passasjerer per dag.

Ønsker landstrøm

Eik ble i likhet med nabolaget i Gamle Stavanger skuffet når de fikk avslag på søknaden om landstrøm. Men understreker at hun ikke har tenkt å gi opp.

- Rederiene jobber også med å gjøre flåten sin grønnere. 20 prosent av cruiseskipene vi tar imot går på flytende naturgass (LNG), som er mye mer miljøvennlig. Landstrøm er bra mens skipet ligger til kai, men vi må også finne løsninger for det globale, sier hun.

Eik forteller også at i den nye sentrumsplanen er det vedtatt å bygge en helt ny cruisekai lenger ute i Vågen.

- Dette er et viktig element for å få presset på lokalbefolkningen ned. Vi håper å få det på plass så fort som mulig, men slike ting tar jo tid, sier hun.

I dag har Stavanger havn plass til fire cruiseskip. Med enda en kai blir totalen fem skip.

- Det betyr ikke nødvendigvis flere skip samtidig, men større fleksibilitet. Da trenger vi for eksempel ikke å bruke den som ligger nærmest torvet, sier havnedirektøren.

- Folk er drittlei

Bystyrepolitiker i Rødt i Stavanger, Mímir Kristjánsson, sier til Dagbladet at han skjønner at folk blir lei cruiseskipene. Han understreker at cruiseturismen i Stavanger har eksplodert de siste åra.

- Dette skjer langs hele norskekysten, men i sentrum her kan skipene komme lenger inn fordi Vågen er så dyp. Da er sentrum i praksis okkupert av to flytende 15-20 etasjers boligblokker. Sånn er det hele sommeren og det skal bli enda mer, sier han.

Han forteller at Rødt ønsker et tak på cruisetrafikken. Kristjánsson legger til at han synes det er fint med diskusjon om landstrøm og å flytte skipene lenger ut, men han mener likevel at antall skip må begrenses - og mener 52 skip i året er der taket bør ligge.

- Når de kommer inn her okkuperer de ikke bare Vågen, men de strømmer inn i byen også. Cruiseturistene er sikkert fine folk hver for seg, men de tar mye plass i grupper. Særlig i Gamle Stavanger er slitasjen veldig stor, sier han.

Kristjánsson tror det er mange i Stavanger som er lei cruiseturistene.

- Dette er vårt sentrum. Vi har alltid gått til Vågen for å spise reker og sitte på uteserveringene. Nå har småbåtene mistet sin plass. Torget har blitt turistgalskap. I Gamle Stavanger bor det folk som nå opplever at turister kommer inn i hagene deres fordi de tror det er en slags Kardemomme by. Jeg tror folk er drittlei og at cruiseturistene er upopulære. Vi vil jo være hyggelige mot dem som kommer, men på disse premissene er det vanskelig.