- Har funnet tre planeter der det kan være liv

- Bor man på disse planetene har man ikke bare ei sol, men tre.

TRE SOLER: De nyoppdagede planetene har ikke bare ei sol, men tre. Foto: ESO/M. KornmesserVis mer

(Dagbladet): I et solsystem som ligger 22 lysår unna Jorda har astronomene nå oppdaget tre planeter som er kandidater for tilstedeværelse av liv.

Alle de tre planetene ligger innenfor det som kalles den beboelige sona, skriver ESO i en pressemelding.

- Kan ha vann - Planetene ligger i en slik avstand til stjerna som gjør at det verken er for varmt eller for kaldt der. Det betyr at mulighetene for at det eksisterer vann er til stede, som er det viktigste for liv, sier seniorforsker Pål Brekke ved Norsk Romsenter til Dagbladet.

De tre planetene er såkalte eksoplaneter, altså planeter som går i bane rundt en annen stjerne enn vår egen sol. Men det spesielle med dette solsystemet, som har fått navnet Gliese 667, er at det ikke bare har en stjerne - men tre.

- Det betyr at dersom man bor på en av disse planetene så har man ikke bare ei sol som her på jorda, men tre, sier Brekke.

PLANETENE: Dette diagrammet viser suystemet av planeter rundt stjerna Gliese 667C. Foto: ESO/M. Kornmesser Vis mer

Han forteller at planetene ligger nærmere sin største sol enn det Jorda gjør, men at det likevel er muligheter for liv på planetene fordi denne sola er svakere enn vår egen.

- I nabolaget Det er totalt oppdaget seks eller sju planeter i solsystemet Gliese 667, og nyheten om at tre av dem ligger i en beboelig sone kom tirsdag denne uka.

I en pressemelding skriver ESO at en av de tre solene likner vår egen, mens de to andre ser ut som stjerner på dagtid og fullmåner om natten.

Planetene har mer masse enn Jorda, men mindre enn større planeter som Uranus og Neptun.

Solsystemet ligger 22 lysår unna, i stjernebildet Skorpionen, og FoxNews siterer astronomer på at dette er ganske nært vårt eget solsystem: - Det ligger i det som omtales som vår egen sols nabolag, heter det i artikkelen.

- Umulig med vår teknologi Pål Brekke er litt i tvil om det er korrekt å si at vi er naboer med Gliese 667.

Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
- SPENNENDE: Seniorforsker Pål Brekke ved Norsk Romsenter mener oppdagelsen av de tre planetene er spennende. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet Vis mer

- Det vil ta 22 år å sende en sms til disse planetene, og nye 22 år for å få svar, sier Brekke i et forsøk på å anslå hvor «nærme» solsystemet er vårt eget.

- Om vi skulle reist til vår nærmeste stjerne, som ligger 4 lysår unna, ville det tatt 160 000 år med romferja, så det er umulig med vår teknologi å reise til disse planetene, fortsetter han.

- Hva betyr denne oppdagelsen?

Det er spennende at det finnes tre planeter innen den beboelige sona, men det betyr ikke automatisk at det er liv der og langt ifra at det er intelligent liv der. Men det tyder på at det er flere og flere steder hvor live kan eksistere — eller har eksistert, og på lang sikt kan man kanskje reise dit om vi finner smartere måter å reise i verdensrommet på, sier Brekke som mener oppdagelsen også er interessant fordi den kan gi en pekepinn om hvordan et solsystem utvikler seg på sikt.

- Kan gi flere svar - Når man har funnet en planet som går rundt ei stjerne, kan man studere detaljene i lyset fra stjerna. Når planeten passerer foran stjerna vil noe av lyset gå gjennom atmosfæren til planeten, og noe av dette lyset vil absorberes av gassene i planetens atmosfære. Dette vil gi utslag i lysdetaljene vi kan registrere med spektrografer, sier han.

TRE STJERNER: Bildet viser de tre tjernene i solsystemet. Foto: ESO/M. Kornmesser Vis mer

- Tror du på liv andre steder i verdensrommet?

- Tja. Drakes ligning prøver å bestemme om det er liv der ute, og anslå antallet. Den kommer fram til at det er 350 sivilisasjoner i vår egen galakse, noen hundretusen lysår unna. Det er ikke mange, og spørsmålet blir jo da: Er det 350 der? Hvor er de? Finnes de? Har vi regna feil? Vil de ikke kommunisere med oss? Eller kommuniserer de på en annen måte?  Men ja, det er nok helts sannsynlig liv av en eller annen form andre steder enn på jorda, sier Brekke.

SANNSYNLIG LIV: Denne ligninga viser hvor mange sivilisasjoner det skal være mulig å kommunisere med i vår egen galakse. Vis mer