Har gått glipp av en milliard kroner i REC

Solgte alle aksjene i REC like før aksjekursen doblet seg.

TIMING: Styreleder Stein Erik Hagen og konsernsjef Åge Korsvold i Orkla solgte alle aksjene i REC i mai. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
TIMING: Styreleder Stein Erik Hagen og konsernsjef Åge Korsvold i Orkla solgte alle aksjene i REC i mai. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Orkla var en gang største eier i solselskapet REC. På topp den 6. november 2007 var REC verdt hele 150 milliarder kroner på Oslo Børs.

Orklas eierandel var den gangen verdt nærmere 60 milliarder kroner. Uten sammenligning forøvrig er Orkla i dag verdt 45 milliarder på Oslo Børs, skriver Finansavisen i dag.

Etter flere emisjoner og refinansieringer er REC verdt 7,7 milliarder kroner.

Tapte 12,5 milliarder kroner Fra toppen i 2007 falt og falt REC på Oslo Børs, og i Orkla bestemte de seg etter hvert for kvitte seg med REC. Det tok imidlertid nesten tre år å bli kvitt aksjene, og i mellomtiden raste aksjekursen videre.

På topp i 2007 var aksjekursen på 306,5 kroner. Bunnen ble nådd i november i fjor, på 62 øre.
 
30. april i år solgte Orkla sine resterende 330 millioner aksjer til kurs 1,59 kroner. Det ga en pen regskapsmessig gevinst i årets 2. kvartal, mens tapet på REC-investeringen til slutt, ifølge Finansavisen, endte på 12,5 milliarder kroner.

Mistet oppgangen Siden 2. mai har REC-kursen doblet seg, og Orkla har gått glipp av 990 millioner kroner, gitt at oppgangen hadde kommet selv om Orkla ikke hadde solgt.

Jens Ulltveit-Moe har overtatt som største aksjonær, og nyter kursoppgangen sammen med blant andre aksjonær og styremedlem Øystein Stray Spetalen — hjernen bak refinansieringen av REC.

Aksjene deres i REC er nå verdt henholdsvis 1,2 milliarder kroner og 230 millioner kroner.

Vil ikke være etterpåkloke — Hva tenker dere om timingen?

— Vi driver ikke med etterpåklokskap, det gir liten verdi. Vi er glade for at vi nå fremstår mer og mer som et merkevareselskap, og bruker all vår energi inn mot det, sier kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla til Finansavisen.

Flere nyheter Aksje steg 110 prosent - børsen advarer
Frontline rett opp på børsen
Warren Buffett finner ingen røverkjøp