FORBANNET: Da Norwegian-flyet fra Oslo til New York ikke kom på vingene, samlet passasjerene, deriblant Erika Vartdal og Peter Canter, underskrifter til felles front mot flyselskapet. Foto: Privat/NTB Scanpix
FORBANNET: Da Norwegian-flyet fra Oslo til New York ikke kom på vingene, samlet passasjerene, deriblant Erika Vartdal og Peter Canter, underskrifter til felles front mot flyselskapet. Foto: Privat/NTB ScanpixVis mer

Har gitt «feil» kompensasjon også til utvalgte klagere fra andre fly

Ga 3000 kroner til tre av 254 passasjerer på New York-flyet. Norwegian nektet å kompensere de andre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nå viser det seg at utvalgte klagere fra andre Norwegian-flygninger har fått samme type «goodwill»-kompensasjon etter lange forsinkelser.

Dagbladet kan dokumentere at en passasjer på DY 7201 fra Oslo til Bangkok 7. september også fikk 3000 kroner fra Norwegian etter å ha klaget på den nær 30 timer lange forsinkelsen.

Norwegians flight DY 7001 fra Gardermoen til New York 13. august ble mer enn 25 timer forsinket.

De 254 passasjerene om bord hadde blitt informert på forhånd om at flygingen ikke ville foregå i en Boeing 787, da Norwegians Dreamlinere var forsinket fra Boeing.

Tre av 254 fikk Som i flere andre tilfeller leide Norwegian inn en Airbus 340-maskin fra det portugisiske selskapet HiFly når Dreamlineren ikke kunne betjene selskapets passasjerer.

Airbusen fikk tekniske problemer, og flyet kom ikke på vingene.

Dagbladet har sett et epost-svar fra Norwegian til en av passasjerene som har søkt om kompensasjon etter den lange forsinkelsen på New York-turen.

I svaret gir flyselskapet til kjenne at de har gitt tre av passasjerene en kompensasjon på 3000 kroner, men at de ikke kan kompensere de andre passasjerene fordi de tre kompensasjonene ble utbetalt ved en feiltakelse.

- Vi har ikke gitt noen kompensasjon for denne flygningen som ble utført av HiFly, foruten til tre personer som fikk kompensasjon på grunn av en intern misforståelse hos oss. Transportklagenemnda utreder akkurat nå et antall saker som gjelder forsinkelser da vi leide inn erstatningsfly for Dreamlineren, og vi avventer nemndas beslutning, sa informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian tidligere denne uka.

30 timers forsinkelse I brev til passasjeren på New York-flyet omtaler Norwegian pengebeløpet som tre av passasjerene har fått som em «goodwill»-kompensasjon. Og de understreker både skriftlig og muntlig at dette ble utbetalt ved en feil.

Nå viser det seg at Norwegian har betalt tilsvarende «goodwill»-kompensasjon til folk som har klaget etter forsinkelse på andre flighter.

Dagbladet har lest brevet en passasjer fra DY 7201 fra Oslo til Bangkok fikk etter at han klagde på at septemberflighten ble nær 30 timer forsinket.

«Norwegian velger i dette tillfellet å utbetale en Goodwillkompensasjon på NOK 3000 til deg på grunn av forsinkelsen og den lange ventetida», skriver selskapet.

Samtidig viser Norwegian til at de mener passasjeren ikke har krav på kompensasjon i det hele tatt, da flyet fikk uforutsette tekniske problemer som var «utenfor deres kontroll». Altså den samme argumentasjonen som er brukt overfor passasjerene på New York-flighten.

- Strukket oss lenger - Denne passasjeren har også har fått denne «goodwill»-kompensasjonen på 3000 kroner som Norwegian i tilfellet DY 7001 Oslo-New York 13. august har sagt at ble gitt ut ved en feil til tre passasjerer. Hvordan forklarer Norwegian dette?

- Når det gjelder de tre passasjerene den 13. august, så fikk de kompensasjon på grunn av en misforståelse hos oss. Vi behandler alle saker individuelt, og tilbyr kompensasjon i alle tilfeller vi selv er skyld i forsinkelsen. Vi forholder oss til alle de reglene som gjelder for flyselskap ved forsinkelser og passasjerrettigheter. Når det gjelder Dreamliner-flygninger har vi både tilbudt gratis ombooking og refusjon, og vi har gitt et beløp på toppen, slik denne passasjeren på Bangkok-flygningen har fått. Vi har strukket oss lenger enn regelverket krever, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian.

- Blir disse «goodwill»-kompensasjonene tilbudt passasjerer som tar kontakt med selskapet og klager, i håp om at de da vil la saken ligge med det?

- Nei, det er ikke slik. Vi håndterer alle saker individuelt, og er det slik at man har rett på kompensasjon, så får man det.

- Hvor mange slike «goodwill»-kompensasjoner Norwegian har gitt, fordelt på hvilke flighter?

- Jeg har dessverre ikke klarhet i hvor mange som har fått kompensasjon.

Store penger Det knytter seg stor spenning til Transportklagenemndas avgjørelse om hvorvidt Norwegian må betale passasjerene kompensasjon etter lange forsinkelser på langdistanseflygninger.

Standardkompensasjonen  ved forsinkelse på over fire timer er fastsatt av EU til 600 Euro (rundt 4800 kroner).

Dersom nemnda gir klagerne medhold, kan det bli kostbart for Norwegian. En Dreamliner har totalt plass til 291 passasjerer om bord, og skulle alle kreve erstatning vil dette utgjøre 1,4 millioner kroner.

Norwegian har hatt en rekke forsinkelser på sine langdistanseflyginger i høst, men de har ennå ikke utbetalt et eneste 5000-kroners krav.

Minst fem av flygingene til og fra Oslo har vært mer enn fire timer forsinket viser en opptelling VG gjorde i begynnelsen av oktober.

Norwegian skal få levert sin tredje Dreamliner i slutten av november, mens det er avtalt levering av ytterligere fire fly av samme type neste år.

FRYKTER KJEMPEREGNING: Norwegian-sjef Bjørn Kjos håper Transportklagenemnda skal gi selskapet medhold i at store forsinkelser på grunn av «uforutsette tekniske problemer» på langdistanseflygninger med innleide fly ikke gir passasjerene krav på økonomisk kompensasjon. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
FRYKTER KJEMPEREGNING: Norwegian-sjef Bjørn Kjos håper Transportklagenemnda skal gi selskapet medhold i at store forsinkelser på grunn av «uforutsette tekniske problemer» på langdistanseflygninger med innleide fly ikke gir passasjerene krav på økonomisk kompensasjon. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer