OPPUSSING: De vanskeligst sakene Forbrukerrådet mekler i er saker mellom forbruker og håndverker. - Vi har hatt vi hatt mange store og vanskelige håndtverkersaker de siste årene, sier Helga Skofteland, regiondirektør for Forbrukerrådet i Oslo. Illustrasjonsfoto: John T. Pedersen / Dagbladet
OPPUSSING: De vanskeligst sakene Forbrukerrådet mekler i er saker mellom forbruker og håndverker. - Vi har hatt vi hatt mange store og vanskelige håndtverkersaker de siste årene, sier Helga Skofteland, regiondirektør for Forbrukerrådet i Oslo. Illustrasjonsfoto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer

Har håndverkerne gjort elendig arbeid?

Forbrukerrådet løste konflikter for 100 millioner i fjor. Se liste over saker som ble meklet mellom kjøper og selger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hvert år hjelper Forbrukerrådet mer enn 100 000 mennesker. Fordi rørleggeren ikke har gjort skikkelig arbeid, eller fordi det ikke er skrevet en ordentlig kjøpsavtale i forbindelse med bruktbilkjøp. Forbrukerrådets egne tall fra i fjor, som ble offentliggjort i dag, viser at 3717 klagesaker ble løst i 2010.

- Vi har veldig mange forskjellige saker, noen er av det enkle slaget der det bare er å gå inn og vise til forbrukerkjøpsloven, men for eksempel har vi hatt mange store og vanskelige håndverkersaker, sier Helga Skofteland, regiondirektør for Forbrukerrådet i Oslo, til Dagbladet.

Hun forteller at det største problemet er at folk ikke inngår gode nok avtaler.

- Dette gjelder spesielt i håndverkersaker, ved bruktbilkjøp eller for eksempel ved leie av leilighet og tilsvarende kjøp som er åpne for tolkning. De sakene som omfattes av forbrukerkjøpsloven, er jo stort sett veldig greie å forholde seg til.

Reklamasjonsretten Forbrukerkjøpsloven gir fem års reklamasjonsrett på varer som er ment å ha vesentlig lengre brukstid enn to år.

- Dette kan for eksempel handle om kjøp av vaskemaskin, stereoanlegg eller mobiltelefon. Her gir kjøpsloven ganske entydige svar, men vi opplever likevel en rekke saker som omhandler slike kjøp, sier Skofteland.

En oversikt fra Forbrukerrådedet viser det store spennet i tvistesaker mellom kjøper og selger:

• En klager hadde kjøpt en tv for 10 000 kroner. Skjermen hadde en skade ved oppakking hjemme. Klager krevde heving av kjøpet, men selger avviste dette. Etter mekling fikk klager ny tv.

• Klager hadde kjøpt bruktbil privat for 160 000 kroner. Det ble oppdaget feil på bilens registerkjede samt ødelagt vannpumpe. Det var tvil om ansvarsforholdet, derfor ble det meklet frem en deling av utgiftene til reparasjon mellom kjøper og selger.

• En privatperson fikk penger tilbake etter mekling for dårlig utført håndverkerarbeid som kostet 190 000 kroner. Forbrukerrådet mente at kunden hadde rett på pengene tilbake og delvis erstatning.

• Forbruker hadde kjøpt en sofa til 50 000 kroner. Sofaen hadde ti års stoffgaranti. Likevel loet stoffet, og klager fikk trukket om sofaen på nytt etter mekling.

• Klager hadde kjøpt en båt til 100 000 kroner av en forhandler. Det viste seg at det var omfattende vannlekkasje: vann i seng og i maskinrom. Klager fikk medhold og prisavslag av båtforhandleren.

• En verkstedkunde var misfornøyd med reparasjon på bilen sin. Han hadde også fått bot mens bilen var på verkstedet. Etter mekling fikk han dekket bota og prisavslag på regninga. Arbeidet hadde en verdi til 5000 kroner.

FRUSTRASJON: Konflikt med selger fører til mye frustrasjon, forteller Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice. Foto: Forbrukerrådet
FRUSTRASJON: Konflikt med selger fører til mye frustrasjon, forteller Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Se flere av sakene i faktaboksen.

Fortvilet Konflikt med selger fører til mye frustrasjon, forteller Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i en pressemelding.

- Det er jo fortvilende å ha brukt penger på noe som ikke fungerer. Og uavhengig av størrelsen på det økonomiske tapet er det vondt å føle seg lurt. For samfunnet som helhet blir dessuten de mange små summene store til sammen, sier Flønes.

En tilleggsdimensjon er at hvis vi bare godtar mangler, så blir det virkelig kostbart for miljøet, påpeker Flønes. Som mener at klageadgangen har en viktig oppdragende funksjon for næringslivet.

Om lag 5000 forbrukere må årlig gå til det skritt å opprette en klage hos et av Forbrukerrådet. På landsbasis meklet de om varer og tjenester verdt om lag 100 millioner kroner. 75 av disse millionene gikk i forbrukerens favør, mens resten tilfalt selger.

Om det ikke er mulig å få til en løsning, kan Forbrukerrådets saksbehandlere bringe saken inn for forbrukertvistutvalget. I 2010 ble saker for 60 millioner kroner overført dit. Løsningene her har retts- og tvangskraft.