KAPRET: «Bow Asir» ble kapret av somaliske pirater i morges. Ifølge en epost sendt ut av den norske kapteinen er det rundt 16-18 pirater bevæpnet med maskinpistoler ombord. Arkivfoto: FRED VLOO / AFP / SCANPIX
KAPRET: «Bow Asir» ble kapret av somaliske pirater i morges. Ifølge en epost sendt ut av den norske kapteinen er det rundt 16-18 pirater bevæpnet med maskinpistoler ombord. Arkivfoto: FRED VLOO / AFP / SCANPIXVis mer

Har hyret pirat-forhandlere til å redde norsk kaptein

Venter på løsepengekrav på mange millioner fra bevæpnede menn som har «Bow Asir».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Så sent som for fire dager siden utstedte de internasjonale sjøfartsmyndighetene et piratvarsel for et område like nord for der det norskeide fraktskipet «Bow Asir» ble kapret tidligere i dag, ifølge Stig Jarle Hansen ved den internasjonal avdeling i Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR).

Hansen befinner seg for øyeblikket i Nairobi, der han leder Aden-prosjektet, som ser på piratvirksomheten på Afrikas horn.

Overmannet
«Bow Asir» har en norsk kaptein og 27 besetningsmedlemmer ombord, hvorav fem er polske offiserer og resten filippinsk mannskap.

Skipet var på vei fra Persiabukta til Mombasa i Kenya da det i løpet av morgentimene i dag ble overmannet av somaliske pirater, som fulgte etter tankeren i to mindre båter.

Det siste signalet fra skipet er en e-post fra kapteinen klokka 11.45, der han forteller at skipet har blitt kapret av 16-18 pirater bevæpnet med maskingevær. 

Besetningen skal være uskadd.

Venter krav om løsepenger
Hansen tror at skipet kommer til å bli tatt med til en av de somaliske havnebyene Hobyaa eller Haradhere.

- Skip som er tatt utenfor Sentral-Somalia blir ofte tatt med til disse havnene. Det kan være de samme gruppene som står bak «Faina» og«Sirius Star»-kapringene, forklarer han og legger til at kaprerne fra disse områdene pleier stort sett å være fredelig.

«Bow Asir» drives av det norske selskapet Salhus Shipping. Ut fra det Dagbladet.no får opplyst har selskapet leid inn eksterne forhandlere som skal jobbe for å få frigitt skipet og mannskapet.

Løsepengekravene har tidligere variert fra «bare» noen få millioner kroner til over 150 millioner kroner.

Det er vanlig å engasjere profesjonelle forhandlere for å håndtere slike kapringer, ifølge leder Arild Wegner i Norges Rederiforbunds beredskapssekretariat.

- I utlandet finnes det en rekke advokatfirmaer og andre erfarne forhandlere som jobber med både skipskapringer og kidnappinger, noe som er et vanlig fenomen i for eksempel Latin-Amerika, sier Wegner til Dagbladet.no og utdyper:

- Slik som situasjonen har utviklet seg på Afrikas Horn, har disse kunnskapene kommet til rette. Stort sett alle rederiene tyr til dette istedenfor å gjøre det selv.

Forhandlerens rolle, ifølge ham, er å løse situasjonen som fort som mulig, for å minske belastningen på mannskapet.

- Alle vil komme ut av det med lavest mulig pris og med minst mulig konsekvenser. Rederiene er flinke til mange ting, men ikke til å forhandle med kjeltringer.

- Jeg tror at marerittet for alle parter er at dette skal trekke ut. En kapring kan bety store driftsutgifter for pirater hvis dette tar tid og stor belastning for mannskapet. Det øker også sannsynligen får interne konflikter blant piratene, sier Stig Jarle Hansen.

Avventer beskjed fra rederiet
EUs militære anti-kapringsstyrke NAVFOR ATALANTA, der den norske fregatten KNM Fridtjof Nansen skal delta i høst, slo i dag alarm til andre skip i området om å være på vakt etter de to kapringene.

De tungt bevæpnede marinefartøyene går imidlertid ikke inn i situasjonen direkte.

- Mannskapets sikkerhet er det viktigste. Vi foretar oss ikke noe på egen hånd på bakgrunn av meldingen om at skipet er kapret, men om skipets eier tar kontakt vil vi bistå på den måten vi kan. Det er deres skip, understreker en talsmann for EUs marinestyrke til Dagbladet.no i kveld.

- Denne kapringen illustrerer at stort marinenærver kan hjelpe. Men de kan ikke være overalt og den viktigste løsningen må være på land i Somalia, sier piratekspert Hansen.

Uten eskorte
Ifølge opplysninger gitt til nyhetsbyrået AP fra den amerikanske marinen, ble det norskeide fartøyet kapret 450 kilometer øst for den somaliske byen Kismaayo. Det er utenfor området der piratene oftest opererer.

- En av grunnene til at piratvirksomheten kan ha økt her, kan være at de internasjonale styrkene har vært så effektive i selve Adenbukta at de har presset piratene sørover, forklarer Hansen til Dagbladet.no.

Det har også vært vanlig med skipseskorte, nettopp for å forhindre kapring, men disse har i hovedsak vært konsentrert i områdene rundt Yemen og selve Adenbukta.

- Eskortene har ikke gått så langt sør ettersom piratvirksomheten her har gått ned over de siste årene. Det selv om «Faina» ble tatt i området her.

Det ukrainske fraktskipet «Faina» ble kapret utenfor Somalias kyst den 25. september i fjor.

Fartøyet var lastet med rundt 30 stridsvogner og andre våpen.

Mannskapet og skipet ble løslatt først fem måneder senere, mot løsepenger på 22 millioner kroner.

En tryggere rute
På grunn av den konstante og høyst reelle kapringstrusselen i selve Adenbukta, har enkelte skip valgte en rute lenger syd, der «Bow Asir» ble tatt.

- Dette leiet har nok blitt vurdert som tryggere inntil nylig. Men den siste uken har antall angrep i dette området eksplodert, sier Hansen.

I dag ble også et greskeid skip, Nipayia, med 19 besteningsmeldemmer kapret i dette området.

Tre andre fartøy har rapportert at de har blitt forfulgt av mulige piratskipet samme sted de siste to dagene, ifølge BBC News.

Følger situasjonen
Utenriksdepartementet i Norge følger kapringsdramaet time for time, men har ingen operativ rolle knyttet til forhandlinger eller annen kontakt med fartøyet.

- Vi har sluppet unna til nå, men nå er det altså et skip med en norsk kaptein som er kapret, sier utenriksminister Jonas Gahr Støre til NRK Dagsrevyen.

Han ser på situasjonen som alvorlig, men mener det er et godt trent nettverk bestående av blant andre Rederiforbundet, rederiet, mannskapsorganisasjonene og UD som nå håndterer kapringen.

- Vårt hovedansvar er den norske statsborgeren, altså kapteinen. Vi holder nå løpende kontakt med rederiet og rederiforbundet for å vurdere situasjonen, opplyser kommunikasjonssjef Bjørn S. Jahnsen ved UD til Dagbladet.no.

Ifølge ham hadde det i 18.30-tida ikke kommet noen ny informasjon om statusen ombord siden de første meldingene fra kapteinen tidligere i dag.

- Vi kommer i morgen til å ha et møte med rederiet, sier Jahnsen.

- Moderne pirateri
«Bow Asir» er Bahamas-registrert, og UD opplyser at myndighetene på Bahamas har forsikret om at også de følger situasjonen.

- Det verserer informasjon fra flere ulike hold for øyeblikket. Årsaken til at man ikke går ut med så mye offentlig er at dette er en farlig situasjon. Jeg må dessverre henvise til eieren for alle uttalelser, sier vakthavende ved The Bahamas Maritime Authority i London til Dagbladet.no.

Jonas Gahr Støre tror ikke det kan bli slutt på piratvirksomheten før de politiske forholdene i Somalia stabiliseres.

- Dette er moderne pirateri som bare kan skje fordi Somalia er nesten lovløst, sier utenriksministeren til Dagsrevyen.

BIG BUSINESS: I det lovløse Somalia livnærer store grupper langs kysten seg ved å kreve løsepenger for kaprede skip. Arkivfoto: SCANPIX Vis mer