Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Har ikke tid til lærerjobben

Over halvparten av lærerne har ikke tid til å gjøre jobben på en skikkelig måte. Resultatet er store helseplager og tidlig pensjonering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lærernes arbeidsmiljø er dårligere enn ellers i arbeidslivet. Lærerne opplever at arbeidsoppgavene vokser dem over hodet. Over halvparten sier at de har så mange oppgaver at det ikke blir tid til å gjøre en skikkelig jobb.

Dette går fram av en undersøkelse gjort for Samarbeidsorganet for arbeidsmiljø i skoleverket. Resultatet er analysert av Asbjørn Grimsmo ved Arbeidsforskningsintituttet.

Ikke tid

Mangel på tid går blant annet ut over muligheten til å etterutdanne seg. En tredel av lærerne oppgir at de har nokså små muligheter til faglig utvikling.

Lærerne kan i mindre grad enn andre bestemme over tempo og tidsfrister i jobben. De har også mindre innflytelse på pauser og fridager.

Dårlig forhold mellom ansatte og ledelse er ikke ukjent. Det gjelder særlig i videregående skole. Der er konflikter mellom lærere og ledelse nesten dobbelt så vanlig som ellers.

Slutter tidlig

Over halvparten av lærerne synes det stilles for store krav om stadig å mestre nye oppgaver.

- Opplevelsen av å ikke mestre jobben fører til at lærerne blir mindre tilfredse med arbeidet. Det kan igjen gi dårligere helse. Økt langtidsfravær er en av konsekvensene, sier forsker Asbjørn Grimsmo.

Bare sju prosent av lærerne står i jobben til de er 67 år. Over halvparten av dem som slutter tidligere, blir uføretrygdet.

- I kunnskapssamfunnet må lærerne ligge i front som kunnskapsformidlere. Derfor blir det så galt når de ikke får tid til mer utdanning, sier Grimsmo.

Nestleder Per Ohlin i Utdanningsforbundet mener også presset er for stort:

- Feriene våre er et gode, men ikke tilstrekkelig for mange til å hente seg inn. Vi må derfor se på hvordan vi organiserer skoledagen.

<B>HER ER UNNTAKET: Veivangen ungdomsskole i Mjøndalen passer ikke inn i undersøkelsen. Lærer Anja Lene Jordal, rektor Ole Kristian Olsen, tillitsvalgt Pål Sandnes og de andre lærerene har jobbet bevisst for å bedre skolemiljøet. Det får de i dag en egen arbeidsmiljøpris for av forskningsselskapet KLP og Kommunenes Sentralforbund. - Jeg ser på lærerne som ledere. Til gjengjeld gir de mye tilbake, sier rektoren.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!