FINKJEMMER: Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift med fem personer om bord styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete, i Hardanger mandag. Nå finkjemmer havarikommisjonen landskapet på jakt etter spor som kan forklare ulykken. 
Foto: Jan Kåre Ness / Scanpix
FINKJEMMER: Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift med fem personer om bord styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete, i Hardanger mandag. Nå finkjemmer havarikommisjonen landskapet på jakt etter spor som kan forklare ulykken. Foto: Jan Kåre Ness / ScanpixVis mer

- Har ingen formening om hvorfor det styrtet

Havarikommisjonen finkjemmer nå det utbrente helikoptervraket i jakten på spor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KINSARVIK (Dagbladet): En undersøkelsesleder og tre andre havariinspektører fra Havarikommisjonen jobber nå på ulykkesstedet i Ullensvang sammen med politiet og Kripos' identifikasjonsgruppe.

- På et slikt havaristed vil våre folk prøve å finne instrumenter fra helikopteret som kan gi noen indikasjoner. Man leter etter motordeler, girboks og overføringer, i tillegg til å se på terrenget og for eksempel hvordan brannen har utviklet seg, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i luftfartsavdelingen til havarikommisjonen, til Dagbladet.

Inspektørene innhenter nå også alle tilgjengelige værdata for lokalområdet fra Meteorolgisk institutt i tida rundt ulykkestidspunktet.

- Basert på det kan vi kanskje danne oss et bilde av helt lokale vær- og vindforhold, sier Halvorsen.

Han opplyser at arbeidet på stedet vil pågå utover kvelden, og at vrakrestene trolig ikke vil bli hentet ned fra fjellet i dag.

- Arbeidet har såvidt begynt, og vi vil ikke fjerne noe før vi har fått et så fullstendig bilde som mulig der oppe. Ting forandrer seg når de blir flyttet på, sier avdelingsdirektøren.

- Ingen formening Etter helikopterstyrten der både piloten og de fire passasjerene døde, var det ingen åpenbare feil eller rutinesvikt som kunne forklare hvorfor AS350-maskinen gikk i bakken med stor kraft og tok fyr i går kveld.

GRANSKER: Havarikommisjonen på plass. Foto: Benjamin Ward
GRANSKER: Havarikommisjonen på plass. Foto: Benjamin Ward Vis mer

- Vi har i utgangspunktet ingen indikasjoner på avvik fra krav eller normer i denne saken, sier Halvorsen.

- Vi har ingen formening om årsaken. Det eneste vi vet er at vi har hatt et havari med verst tenkelig utfall, sier også administrerende direktør Johnny Skoglund i Airlift.

En egen gruppe i selskapet har nå som oppgave å gi havarikommisjonen informasjon både om minuttene rundt styrten, selve ulykkeshelikopteret, vedlikehold og den avdøde piloten. I tillegg foretar en annen gruppe Airlift-ansatte en intern granskning parallellt med myndighetene for å raskest mulig finne ut hva som gikk galt.

- Hvorfor skjedde dette - og hva gjør vi nå, er spørsmålene vi stiller oss, sier Skoglund.

- Kjær kollega Airlifts beredskapgruppe har siden i går kveld også tatt hånd om piloter og mannskap ved basen i Kinsarvik der avdøde Tore Bendigtsen Ystanes jobbet. Etter at alarmen gikk i 19-tida i går, var en Airlift-pilot blant de første som ankom krasjstedet i et annet av selskapets helikoptre og fikk se det brennende vraket på nært hold.
- De ansatte har mistet en nær og kjær kollega, i tillegg til de fire andre omkomne vi føler stort ansvar for, sier Skoglund.

I SORG: Den lille bygda Kinsarvik er i sorg etter helikopterulykken som skal ha krevd fem menneskeliv i går ettermiddag. Foto: Benjamin A. Ward
I SORG: Den lille bygda Kinsarvik er i sorg etter helikopterulykken som skal ha krevd fem menneskeliv i går ettermiddag. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer