GARDERMOEN (Dagbladet): Klokka 11.30, en halvtime over meklingsfristen folk flest har forholdt seg til, men ingen vet hva som skjer med SAS-flyene.
SAS har selv sagt at meklingsfristen er utsatt til klokken 12 mandag formiddag.

Ny utsettelse: - Vi må sove
Carel Skogsad og barna Olav og Maike leverer bagasjen til SAS-flyet de håper å komme med klokka 12.20 til Leknes i Lofoten.
Lofoten eller Frognerbadet
- Vi skal på fem dagers fjelltur, gleder oss til det og håper virkelig flyet går, sier Skogstad til Dagbladet.
- Har dere noe plan B?
- Nei, da blir det vel å reise hjem igjen til Oslo, sier far.
Mor og familiens yngste, som følger de andre til flyplassen, legger til med et smil:
- Da blir det vel noen turer i Frognerbadet.
Ny utsettelse
Forhandlingene er utsatt til mandag kl. 12. Det bekrefter forhandlingsleder i SAS, Marianne Hærnes, lørdag formiddag.
- Det er egentlig samme beskjed som sist. Vi utsetter til mandag klokken 12. Nå må vi sove , sier Hærnes utenfor Närlingslivets hus i Stockholm.
Deretter kom hun med en klar beskjed til alle passasjerer som nå går noen usikre dager i vente:
- SAS beklager denne situasjonen som vi er i, men vi forsøker alt vi kan for å redde denne sommerferien.
Dette er striden
Bakteppet for konflikten er at pilotene beskylder SAS for å «gå til krig» mot dem ved å opprette to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter, skriver NTB.
SAS-pilotene sier selskapet forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen.
- Allerede måneden etter at flytrafikken ble stanset på grunn av pandemien, sa de opp 40 prosent av pilotene. De kunne valgt å permittere til null kostnad, i stedet valgte de å betale lønn for seks måneders oppsigelsestid. Det var dyrt for dem, har Roger Klokset, leder i fagforeningen Norske SAS-flygeres forening, sagt til Børsen.