Skeptisk:  Professor Jon Samseth ved HiOA tror ikke på hydrogen som drivstoff for bil. Han mener teknologien kan være direkte farlig. Foto: Håkon Sæbø/FA
Skeptisk: Professor Jon Samseth ved HiOA tror ikke på hydrogen som drivstoff for bil. Han mener teknologien kan være direkte farlig. Foto: Håkon Sæbø/FAVis mer

Har ingen tro på hydrogenbiler

Om 20 år tror sivilingeniør og fysikkprofessorJon Samseth at nesten alle privatbiler i vår del av verden er elbiler, mens trailere fortsatt bruker flytende brennstoff.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Hydrogenrevolusjonen kommer. Spørsmålet er bare hvem som vil kunne være med å tjene på denne revolusjonen, sa Jan Christian Opsahl nylig til Finansavisen.

Opsahl har sammen med blant andre Øystein Stray Spetalen og Jan Haudemann-Andersen investert i det børsnoterte selskapet NEL, som posisjonerer seg for hydrogenbilens inntog på veiene.

Bilprodusentene satser på hydrogenbiler, og flere norske kommuner har kastet seg på hydrogenbølgen ved å legge opp til infrastruktur.

Men ikke alle er like overbeviste:

- Nei, det er for upraktisk å holde på med gass i forhold til både strøm og bensin. Så er det også veldig energi-ineffektivt. Man sløser med energi, sier Jon Samseth til Finansavisen.

Samseth er professor i energifysikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. I tillegg er han professor II ved Institutt for kjemisk prosessteknologi ved NTNU.

Han erkjenner at det vil komme hydrogenbiler på veiene, men ikke i storstilt skala, og bare i enkelte land, som f.eks. Japan.

- Strøm er en mye mer effektiv energibærer enn hydrogen. Strøm får du fra nettet, mens tanken med hydrogen er at man tar strøm fra nettet og gjør dette om til hydrogen, og så tilbake til strøm igjen i en brenselscelle. Da taper man energi på hvert steg, sier han til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samseth er også svært skeptisk til hydrogenbiler på grunn av eksplosjonsfaren, selv om tanken og rørene i en hydrogenbil visstnok skal være umulig å ødelegge.

- Hvis alt går som det skal, er det ikke noe problem. Men blir det mange hydrogenbiler på veiene, vil man få en ulykke før eller siden, der bilen og alt rundt går til himmels. Da vil det bli bråstopp for hydrogen. Det trenger ikke å være problemer med selve tanken, men med andre deler i systemet.

NEL Hydrogens direktør for forretningsutvikling og samfunnskontakt, Bjørn Simonsen, avfeier argumentene til Samseth, og viser til at «alle» bilprodusentene, bortsett fra Tesla Motors, satser på hydrogenbiler.

- Han (Samseth) kan synse om energieffektivitet, og om hvor dyrt eller billig hydrogen blir. Bilprodusentene synser ikke når de gjør sine valg, og faktum er at alle, bortsett fra Tesla, vil lansere hydrogenbiler i markedet. Hvis man vil vite hvordan transportfremtiden blir, er det best å spørre dem, sier Simonsen til Finansavisen.

Samseths argument om at hydrogenbiler har flere faremomenter enn vanlige biler, avfeier han også:

- Nettopp fordi det ligger en iboende skepsis med hydrogen, så er kravene til bilprodusentene ekstremt høye. Mange millioner kjørte kilometer i vanlig trafikk, inkludert små og store kollisjoner har vist at teknologien holder mål, også sikkerhetsmessig.

Flere nyheter Hydrogenbileiernes store utfordring
Spetalen: - Det kan bli verdt 100 mrd, uendelig
Øystein Stray Spetalen sender aksje til himmels